ISHA VAN DIJK

ISHA VAN DIJK

Door: Rembrandt van der Heijden

Ze groeide op in Hilversum, reist de hele wereld over en heeft maar liefst 100.000 Instagramvolgers. Met haar bloedmooie ogen, strakke lichaam en pikante foto’s, is Isha van Dijk (21) een geroemd model in de Verenigde Staten en Nederland. De verwachting is dan ook dat Isha -of #ISHH zoals ze beter bekend staat- in de voetsporen zal treden van beroemde instagrammodellen als Yara Michels, Anna Nooshin en Negin Mersalehi.

#ISHH ontdekte Instagram in 2014, toen het nog maar net bestond. “Ik zat al op Instagram op de middelbare school. Daarna ben ik international bussiness and languages gaan studeren, maar ik ontdekte al snel dat dat niet was wat ik de rest van mijn leven wilde doen. Instagram vond ik veel leuker en ik ben daar steeds meer tijd in ga stoppen en uiteindelijk heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt.”

“Natuurlijk moet je goed kijken wat echt bij je past. Dus ga niet te veel in op reclameverzoeken. Je ziet vaak dat mensen vooral voor het geld gaan, maar dat is niet waar ik het voor doe. Kijk, als ik content echt leuk vind en het past bij mij, dan neem ik het natuurlijk aan, maar ik ga geen reclame voor computergames maken, snap je? Dat past gewoon niet bij mij en ik denk ook niet bij mijn volgers, ook al zijn mijn volgers erg divers.”

“Het modellenleven klinkt wel heel leuk, maar kan ook erg zwaar zijn.”

“In dit vak is het belangrijk dat je professioneel te werk gaat en echt jezelf blijft. Het modellenleven klinkt wel heel leuk, maar kan ook erg zwaar zijn. Het is veel reizen, het is hectisch en je moet er altijd top uitzien. Daar wordt erg op gelet. Ik merk dat ik door mijn Nederlandse afkomst vrij nuchter blijf onder alle druk. In LA bijvoorbeeld streeft iedereen naar de ‘American Dream’, maar dat is natuurlijk een fake reality en daar moet je wel mee kunnen dealen.”

 “Omdat ik zoveel reis, mis ik mijn familie en vrienden wel heel erg, maar ik heb ook gemerkt dat ik het erg prettig vind om rond te reizen. Het is een soort verslaving geworden. Als ik reis probeer ik altijd langer op plekken te blijven, want ik haat vliegen.” #ISHH maakt op die verre reizen ook reportages, zoals bijvoorbeeld van de Filipijnen, Miami en Los Angeles.

In twee woorden

“Isha staat voor voorbereiding en dedication, aldus fotografe Nadia Bozic (22). Ze werkte onlangs samen met #ISHH en was verbaasd over haar professionaliteit. “Ze was voor de shoot nog geen 24 uur terug in Nederland, maar ze stond al weer meteen fris en fruitig voor de camera.”

 “Als fotograaf let ik altijd erg op het positioneren van modellen, ook kijk ik altijd naar de juiste licht en donker combinaties voor een zo goed mogelijk eindresultaat. Ik probeer dan ook altijd de mooiste of meest kenmerkende kant van modellen te laten zien. Isha weet gewoon al heel goed wat haar goede kanten zijn en dan is het behalve gezellig, ook nog eens superfijn om met elkaar te werken.”

 “Zo deden we laatst met nog drie andere modellen een shoot voor AKOY, een nieuw merk. Isha werkt hard, heeft bijna geen sturing nodig, begrijpt concepten en denkt graag mee en daardoor was die shoot binnen een paar uur klaar. Dat hebben niet alle modellen. Isha is echt een toppertje.”

Vriendin en collega-model, Ines Angelova (19) reist net als Isha de hele wereld over en herkent zich in wat Isha zegt. “Het modellen werk verandert ons en vaak ook voorgoed, dus het is des te belangrijk dat we elkaar blijven steunen en gunnen. Ik denk dat het belangrijk is dat Isha doet wat ze leuk vindt en dat ze haar dromen najaagt, zoals elk jong persoon zou moeten doen. Isha is hierdoor een veel zelfverzekerder mens geworden.” 

Bloedjemooi en populair

Volgens Instagram-expert Kirsten Jassies, schrijver van het boek ‘In Beeld met Instagram’, is #ISHH eigenlijk een van de velen. “Bloedjemooi en populair helpt om op ‘insta’ veel volgers te krijgen. Maar dat is natuurlijk niet het enige. Je moet ook mooie foto’s maken en die maakt ze ook van zichzelf. Dan moet er een bepaalde regelmaat in zitten. Dit is belangrijkvoor het algoritme op Instagram, zodat mensen weten dat je bestaat en echt fan kunnen zijn en blijven.”

“Ze post ook veel naakt en bloot. Daarmee ‘teash’ je niet alleen mannelijke fans, maar tegenwoordig ook steeds meer vrouwen. Wat dat betreft is er sprake van een soort feministische golf, met dingen als de ‘No-Bra Movement’ en ‘Free The Niple’, waarmee vrouwen duidelijk maken dat ook zij het lichaam willen vieren.” Dus naakt en bloot hoort er zeker bij, constateert Jassies.

“Daarnaast doet #ISHH ook grappige dingen in haar teksten. ‘Is my glass just half full or just half existing’ luidt een onderschrift van een foto van haar achter een half glas wijn aan de bar. Daarnaast lijkt ze ook echt geïnteresseerd in haar volgers. Een beetje bereikbaar blijven is ook van de geheimen van Instagram. Het moet aanvoelen alsof het je buurmeisje is.”

Het persoonlijke verhaal is heel belangrijk, volgens Jassies. “Bij #ISHH zie je dat ze een erg jonge doelgroep heeft en dan hoef je ook niet zo diep te gaan. Bij een oudere doelgroep moet dat wel, zoals bij de #Huismuts en #Rachell, die echt over haar leven en haar ‘struggles’ vertelt. Behalve dat persoonlijke verhaal is het op Instagram ook belangrijk dat je het sociaal houdt. Hoe beter je ‘echte’ relaties onderhoudt, hoe sneller je zult groeien en hoe zichtbaarder je wordt. Regelmatig posten dus.”  

Als we naar Isha van Dijk kijken, doet ze dat in ieder geval erg goed. En als we Jassies mogen geloven staat #ISHH binnen een aantal jaar tussen de instagramtoppers die haar voor gingen, bloedjemooi en ook nog eens mega populair. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *