Ton Goossens (65) is verliefd op zijn Porsche. Van de motor extra luid in tunnels laten klinken tot bergopwaarts rijden in Noorwegen of Slovenië. De 65-jarige heeft al vijf Porsches gehad, maar de Porsche 718 Boxster GTS 4.0 blijft bij hem voor altijd. “Het rijden in de auto is een feestje, je voelt gewoon wat de auto ook voelt.” Op 21 september waren er een hele boel Porsches bij elkaar, voor de eerste 911 Heaven in Rotterdam.
“Deze auto, de 718 Boxster is voor mij perfect. Ik heb een aantal modellen voor deze gehad, die ongeveer hetzelfde waren. En experts en journalisten zeiden telkens van, ‘het kan niet beter.’ En toch flikken ze het weer.” Zegt Ton verbijstert en met een lach op zijn gezicht. Maar dat wordt snel een teleurstelling. “Porsche is gestopt met het maken van deze auto.” Porsche wil net als veel fabrikanten over naar elektrische modellen, maar daar voelt Ton nog niet zo veel voor. “Ik sta wel open voor het elektrische, maar de techniek is daar nog niet zo goed als de benzineauto’s.” Ook zijn de auto’s nog niet geschikt voor Ton zijn gebruik. “Je kunt er minder kilometers mee maken, wat jammer is. Maar ik heb er wel eens in een elektrische Porsche gereden, en die reed voor mij nagenoeg hetzelfde als een benzine Porsche.”
De reden dat Ton zo verliefd is op Porsche, is omdat hij het goed doet op de weg en op het circuit. Maar ook door zijn vrouw, Ilse Goossens. “Ik had hem voor zijn 50e verjaardag een circuit dag op Zandvoort gegeven met meerdere auto’s waaronder een Lamborghini Gallardo en een Porsche 911. Hij keek uit naar de Lamborghini, maar die viel tegen op Zandvoort. De auto voelde in de bochten niet fijn aan, wat hij wel had verwacht met een grote motor.” Daarna ging Ton het circuit op met de Porsche, dit was een omgebouwde 911. “Toen ik in de Porsche zat, dacht ik: dit is hem. Hoe hij door de bochten reed, de feedback die hij mij gaf via het stuur en de stoel. Ik was direct verkocht en verliefd.” Zes maanden later heeft Ton zijn eerste Porsche gekocht, een 911 GT3.
Ik heb de Porsche voornamelijk gekocht vanwege zijn technische aspecten. “Hoe de auto zich in de bochten begeeft en hoe hij rijdt waren voor mij belangrijke eigenschappen. Looks en prestatie waren voor mij minder belangrijk.” Ton heeft een gebied waar hij graag rijdt. “Het liefst rijd ik in de bergen. Opwaarts. Als ik dan omhoog rijd, en de auto op de juiste apex (bochtenlijn) neem en weer gas geeft dat ik achter in de stoel zit. Dat is iets waar ik van kan genieten. Het is technisch uitdagend en daarom heb ik deze auto gekocht.” Op zulke reizen in de bergen gaat Ton vaak met zijn vrouw en soms ook met de Nederlandse Porsche Club. “Als ik dan met mijn vrouw reis, dan wil ik graag lekker hard gaan, dan zegt mijn vrouw: ‘vijf minuutjes’, en doe ik dat ook.” Om naar de bergen te komen moet Ton wel over de snelweg. “Ik vind het niet leuk om snelweg te rijden. Iedereen kan zijn voet neerzetten en snel gaan, maar hoe je de auto bestuurt in de bochten, daar zie je hoe je rijderskwaliteiten zijn.”
“Iedereen kan zijn voet neerzetten en snel gaan, maar hoe je de auto handelt in de bochten, daar zie je hoe je rijderskwaliteiten zijn.”

“De Porsche die ik nu heb, die heb ik puur op gevoel gekocht.” Ton had het model voor deze al en wist de dingen die naar zijn mening niet goed waren. “Ik heb deze laten importeren uit Duitsland. Na 200 meter en de eerste bocht wist ik meteen: deze gaat nooit meer weg. Voor mij was de Porsche dus perfect. En dat is ook hoe ik Porsche zou omschrijven, als perfect. Het sturen, de balans en zeker het remmen waren heel erg goed.”
De 718 die hij nu heeft is een cabrioversie, en daar rijdt Ton maar wat graag in. “Ik vind het leuk om in deze auto te rijden, maar liever niet in de regen, dan wordt hij vies en moet ik hem weer wassen, en daar heb ik geen zin in. En de wasstraat vind ik jammer, want dan komen er krassen van de borstels op.”
Ton is iemand die al snel met het dak losrijdt. “Soms doe ik het dak los in de sneeuw, om dan te rijden, zeker op een bergpas, is gewoon fenomenaal mooi.” Maar ook met het eerste mooie weer rijd ik ermee. “Wanneer je met het dak open rijdt, ben je meer in contact met je omgeving en met de natuur. Je ruikt alles, van de eerste frisse lucht tot de benzine van de motor. En dat vind ik iets speciaals.” De zintuigen komen volgens Ton met het dak open beter tot hun recht. “Als ik dan rijd met het dak open en die motor hoor, dan kan ik daar enorm van genieten.” zegt Ton met een grote glimlach op zijn gezicht. Voor hem maakt het niet uit of hij op een bosweg zit of juist in een tunnel. “Het is vooral mooi om de motor hard in de tunnel te horen.”
“Als ik met het dak losrijd, dan krijg ik veel bekijks, en zeker omdat het een Porsche is.” Maar voor Ton had het net zo goed een Honda of Suzuki kunnen zijn. “Ik doe het niet voor de pronk.”
“Ik doe het niet voor de pronk, het had net zo goed een Honda of Suzuki kunnen zijn.”
Voordat Ton een Porsche had, heeft hij verschillende andere auto’s gehad, waaronder een Honda S2000. “De Honda S2000 is een ideale sportauto voor mensen met een kleine beurs. En zo zijn er ook Porsches voor de kleine beurs.” Ton zit in de evenementencommissie van de Nederlandse Porsche Club. Het is een club met ongeveer 600 leden en Ton ziet daar veel Porsches voorbijkomen. “De meest enthousiaste mensen zijn degenen die met een wat kleinere beurs een Porsche rijden. Zij gaan voor het technische, waar ik ook toe behoor. Degenen die elk jaar een nieuwe Porsche kopen, durven en kunnen soms niet eens een bocht op een goede snelheid aansnijden.”