‘Trouwe mensen die altijd bij dezelfde winkel kopen, zijn zeldzaam’, vertelt kinderboekenwinkel eigenaar Linda schipper.

“Dit is een goede smoes om het op te ruimen,” vertelt Linda Schipper terwijl ze de opgebouwde kartonnen dozen weghaalt van de tafel, achter in de kinderboekenwinkel Rapunzel in Assen. Linda is de eigenaar van de winkel en zit midden in de drukte van de Kinderboekenweken. Die waren van 1 tot 12 oktober aan de gang.

“Vroeger zei ik altijd dat als ik later groot ben, ik in een boekhandel wil werken. Ik heb heel lang in de supermarkt gewerkt en daar had ik wel een leidinggevende functie. Maar op een gegeven moment begon het toch te knagen.” Via-via kwam er toen een kans om de winkel over te kopen. Die greep ze aan.

Snel nadat Linda in 2020 de winkel overnam, dwaalde de coronapandemie over Nederland. “Het was heel moeilijk om je hoofd boven water te houden. En ik had dus mazzel dat het een bestaande winkel was, zodat een heleboel mensen die gunfactor wel hadden aan de winkel. We hebben heel veel online gedaan: bezorgd, mensen bellen, rondrijden. Maar goed, dat weegt niet op tegen gewoon een open winkel.”

Rapunzel bleef bestaan, maar het is volgens Linda soms nog steeds lastig om het tegen grote ketens op te nemen. “Hoewel we mazzel hebben met de vaste boekenprijs, kiezen ook een heleboel mensen voor gemak.” De vaste boekenprijs zorgt ervoor dat alle nieuwe Nederlandstalige boeken die onder de wet van de boekenprijs vallen, dezelfde prijs hebben. “Trouwe mensen die altijd alleen maar bij dezelfde winkel kopen, dat is zeldzaam. En dat hoeft natuurlijk ook niet. Je moet het wel hebben van mensen die denken: ik ga naar Rapunzel, want daar word ik zo fijn geholpen. Maar dat hebben mensen tegenwoordig niet meer zo.” Volgens Linda kiezen mensen nu vaker voor de snelle optie en bestellen ze het online.

De keuze voor een kinderboekenwinkel is niet zomaar. “Kinderen staan aan de basis van het leven natuurlijk. Jong geleerd is oud gedaan, zeggen we altijd. Als je leest, dan ligt er een wereld voor je open, dan ben je altijd op reis. Dat gun je ieder kind. Omdat het zo mooi is om werelden te beleven, om reizen te maken vanuit je boek.” Volgens Linda is de meerwaarde van een fysieke kinderboekenwinkel hun focus en specialisatie op kinderboeken. “Wij hebben dan ook die educatieve boeken en een groot AVI-assortiment en heel veel prentenboeken over elk onderwerp wel wat. En daar onderscheiden wij ons in. Bij een Bruna of een boekhandel met een kindersectie kunnen ze niet zo breed, omdat ze zich ook op volwassenen concentreren. En dat hebben wij natuurlijk niet.”

De werknemers van Linda beschrijven haar als een energiek persoon die van doorpakken houdt. “Alles wat er moet gebeuren, is gewoon doorpakken en de klus klaren.” Linda en haar man lezen zelf ook vaak kinderboeken. Dit omdat ze lezen heel leuk vindt, maar ook om specialistische vragen te beantwoorden. “Er komen hier heel veel mensen voor advies. Dus die komen bij ons en die zeggen van: nou, ik wil een boek kopen voor mijn kleinzoon, en hij heeft dit gelezen en dat vond hij heel leuk. Weet jij iets? En doordat wij zoveel lezen, kunnen wij dat in elkaar puzzelen.” Ook kunnen ze daarom goede boeken uitkiezen voor kinderen die minder goed kunnen lezen.

Komen er ook mensen daardoor misschien vaker terug?
Ja.

Bouw je dan ook een beetje een band op met bepaalde mensen?
“Jazeker, ja. Mensen komen soms speciaal voor ons advies. En omdat we zo leuk helpen. En omdat we het zo leuk inpakken. En dat is dan wel de meerwaarde die wij bieden.”

Merk je erop dat kinderen dan misschien enthousiast terugkomen?
“Meestal horen we, laten we zeggen, 95 procent terug van de ouders hoor, omdat die enthousiast zijn. Ze zeggen: oh, jouw advies was zo’n schot in de roos. En dan die andere 5 procent zijn dan kinderen die hier geweest zijn en een boek hebben uitgezocht en dan terugkomen: oh, ik wil deel twee, want het was zo fantastisch. Ja, dat is het mooiste wat er is.”

Daar doe je het denk ik ook voor?
“Ja, daar doe je het absoluut voor.”

Linda gelooft heilig in haar formule en besloot in 2024 om nog een pand te openen in Oosterwolde. Maar deze winkel sloot hetzelfde jaar vanwege gebrek aan klandizie. “De mensen die daar geweest zijn, zijn ook allemaal heel enthousiast geweest. Alleen je merkte dat het niet echt van de grond kwam zoals hier. We merkten dat de omzet eigenlijk stagneerde en weer daalde. En omdat we nog een winkel hebben, moet je heel snel keuzes maken.” Dit was voor Linda een lastige keuze. “Op een gegeven moment heb je wel door dat iets niet goed gaat en dat het suddert. En dan zit het wel in je achterhoofd: ik had het graag nog even tijd gegeven, maar dat kon niet meer.”

Voor Linda is het soms dus kiezen tussen haar gevoel en het ondernemerschap. Hoe ze die keuzes bepaalt, ligt volgens haar aan haar humeur. “Dat is echt een gevoelsding. Je probeert alles zakelijk te bekijken, maar dat lukt niet altijd. We zijn allemaal mensen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *