Kunnen Harderwijkers in de toekomst weer veiliger met de fiets over straat?

De fietsgevaren in Harderwijk: Hoe zijn de ontstaan en waar bevinden ze zich?
HARDERWIJK – Harderwijk staat misschien wel bekend om hun onveilige fietsveiligheid, want ze staat op de tweede plaats van meest onveilige fietsgemeenten in Gelderland. Iets waar ze in Harderwijk natuurlijk niet blij mee zijn. Maar waarom is het in Harderwijk zo onveilig en waar liggen de meest onveilige plekken? Wilco Mazier, wethouder verkeer in Harderwijk legt het uit.
Fietsveiligheid in Harderwijk onder maats; Nieuw fietsbeleid in 2025
HARDERWIJK – De fietsveiligheid in Harderwijk is onder de maat. De stad uit Gelderland staat namelijk op de tweede plek van meest onveilige fietsveiligheid van Gelderland. In 2025 wordt er een nieuw fietsbeleid geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat het aantal fietsongelukken verminderd.
Uit onderzoek van Independer is gebleken dat Harderwijk te veel fietsongelukken ervaart. Harderwijk heeft 14,9 ongelukken per 10.000 inwoners in 2022, terwijl dat aantal bij omliggend dorp Nunspeet ligt op 7,1 ongelukken per 10.000 inwoners in 2022. Niet iets waar de Gemeente Harderwijk trots op is, verteld Fractievoorzitter van Gemeentebelang Mark de Lange: “Ja, dat is best wel jammer’’. Verder is er ook een stijging van het aantal geregistreerde fietsongelukken. Zo waren er in 2021, 47 geregistreerde fietsongelukken waarvan 22 met letsel, terwijl dat in 2023 al 74 waren met 29 letsel en zelfs 1 dode. Ook afgelopen jaar is dit aantal gestegen. Toen waren er 80 fietsongelukken, waarvan 47 ongelukken met letsel.
Wethouder Wilco Mazier van de Gemeente Harderwijk vindt dat het onderzoek van Independer niet het juiste beeld laat zien: “Dat ligt er bijvoorbeeld aan dat wij een hele dichtbevolkte gemeente zijn. We zijn een kleine gemeente als je kijkt naar ons oppervlak, maar we hebben ondertussen wel 50.000 inwoners met daarnaast nog heel veel bezoekers, zoals toeristen. Op moment dat er meer verkeer is, dan is de kans op onveiligheid automatisch groter”.
Voor de oorzaken van de onveilige fietsveiligheid worden verschillende redenen gegeven, zo geeft Wilco Mazier aan: “Dat zit hem soms in gedrag van mensen, letten mensen wel voldoende op. Nu ook met de ontwikkeling voor de elektrische fiets en de fatbike. Daar zie je ook de nodige ongelukken mee gebeuren. Wat ook vaak gebeurd is dat het niks te maken heeft met bijvoorbeeld een automobilist, maar dat mensen op hun telefoon zitten en niet opletten’’.
In 2025 gaat de Gemeente Harderwijk maatregelen nemen om het aantal fietsongelukken te verminderen. Hiervoor gaan ze een beleid introduceren. Mark de Lange: “De gemeente is van plan om een beleid via het STOMP-principe te introduceren, net zoals alle andere projecten van de gemeente. Dit staat voor Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteit en Privéauto. Er wordt hierbij gekeken hoe fietsers en ook voetgangers het best gebruik kunnen maken van de weg.’’
Harderwijk gaat maatregelen treffen tegen de fietsveiligheid in de stad
HARDERWIJK – Het onveilige fietsverkeer is in Harderwijk bekend bij de gemeente en die willen er graag iets aan doen. Dit jaar wordt er nog een nieuw beleid geïntroduceerd om de verkeersongevallen terug te dringen. Hoe dit beleid eruit komt te zien en of het gaat helpen, legt fractievoorzitter gemeentebelang Mark de Lange uit.