In de decembermaand zijn er veel feestdagen die in het teken staan van cadeaus geven en krijgen. Maar de afgelopen jaren is er veel inflatie geweest wat zorgde dat boodschappen, kleding en veel meer duurder werd. Voor huishoudens die in armoede leven is dit een lastige periode.
“We hebben het hele jaar door over dat alles duurder wordt. Dat de prijzen in de supermarkt stijgen.” Vertelt Sam van Alebeek, woordvoerder van Stichting Armoedefonds. “Maar in de decembermaand is er Sinterklaas waar kinderen cadeaus krijgen en met Kerst is dat ook het geval en wordt er ook heel veel gegeten. Voor mensen die in armoede leven gaat dat gewoon niet op. Dat maakt het verschil heel groot en zichtbaar, ook docenten zien dit aan de kinderen in de klas.”
Het Armoedefonds vindt het ernstig als kinderen geen cadeau krijgen maar andere kinderen in hun omgeving wel. Dit wordt gezien als relatieve armoede, dat betekent dat een gezin of kind in andere leefomstandigheden leeft ten opzichte van hun omgeving. “Wij zeggen dat geen cadeau krijgen van Sinterklaas echt wel armoede is. Want het doet heel veel als iedereen uit jouw klas een cadeautje krijgt, maar jij als kind niet. Dat heeft op heel veel andere vlakken ook een effect, zoals de mentale gezondheid, isolatie of schaamte.”
Tijdens de decembermaand zijn er veel organisaties en stichtingen die campagne voeren en geld opbrengen voor mensen die in armoede leven. “Wij weten dat de december is ook de maand waarin veel mensen geven en vaak doneren. Dat is ook de reden waarom je vaak in december vaak zulke campagnes ziet.” Het Armoedefonds heeft zelf ook een actie gehouden, maar ook de ING en Unilever hielden een actie om mensen in armoede een handje te helpen.
Op 5 december startte de voedselbank de kerstpakkettenactie. De actie wordt uitgevoerd in samenwerking met de ING en Unilever. De Nederlandse bank doneert hierbij zelf samengestelde kerstpakketten vertelt woordvoerder van De Voedselbanken Nederland Jan Lammers: “De ING die voert al een aantal jaren actie rond de kerstperiode, de periode waarin allerlei bedrijven kerstpakketten uitdelen aan hun personeel. De ING stelt met hun personeel kerstpakketten samen, waarin veel producten van Unilever gebruikt worden. Die doneren zij dan aan de Voedselbank in plaats van aan hun eigen personeel te geven.”
De organisatie laat weten dat zij mikken op het klaarmaken van 45.000 pakketten voor de voedselbank. Deze pakketten worden verdeeld over 176 lokale voedselbanken door heel Nederland. Klanten van de voedselbank krijgen dit pakket als extraatje erbij voor de feestdagen. Dit zijn mensen die het hard nodig hebben. Er wordt hierbij gekeken hoeveel een gezin heeft te besteden aan leefgeld. Als dit onder een bepaald minimum zakt, dan komen zij in aanmerking om klant te zijn bij de voedselbank. Dit varieert wel over de gezinssamenstelling, voor iemand die alleen woont heeft andere criteria dan een alleenstaande moeder van drie. “Het zijn echt mensen die aan de onderkant van de samenleving bungelen en het financieel gezien alleen niet redden. En 45.000 gezinnen krijgen dan hopelijk met kerst ook een kerstpakket.” De voedselbank geven aan elke week 100.00 mensen aan een voedselpakket te helpen.