Steeds meer Engels in het Hoger Onderwijs: Nederlands kabinet wil volledige verengelsing voorkomen.
Steeds meer Engels in het Hoger Onderwijs: Nederlands kabinet wil volledige verengelsing voorkomen.

Steeds meer Engels in het Hoger Onderwijs: Nederlands kabinet wil volledige verengelsing voorkomen.

Nederland, 15 oktober – Het hoger onderwijs in Nederland raakt steeds meer verengelst. Het wordt als het nieuwe normaal gezien. Maar dat kan binnenkort veranderen. Met een nieuw wetsvoorstel van minister Bruins wil de overheid grenzen stellen aan de dominantie van het Engels, door strengere regels in te voeren voor Engelstalige opleiding en het Nederlands weer centraal te zetten in de collegezalen.

De overvolle collegezalen, gebrek aan huisvesting en een hoge werkdruk onder docenten. Het hoger onderwijs van Nederland heeft zijn limiet bereikt. Het kabinet heeft dit gemerkt en wil het aantal internationale studenten en de verengelsing in het hoger onderwijs door middel van een wetsvoorstel proberen terug te dringen.

“Nederland is zijn grenzen ver voorbijgegaan met het aantal internationale studenten die ze veroorloven”, vertelt Wim Vandenbussche, een specialist in verengelsing. Het Nederlands onderwijs is financieel vooruitgegaan op het aanbieden van meertalige studies. Het gevaar van de meertalige studies laten vallen is dat sommige Nederlandstalige opleidingen dan niet gefinancierd kunnen worden en daardoor ook weg moeten vallen.

Hoewel internationalisering vele voordelen kan hebben, voelt Nederland hier nu de negatieve gevolgen van: kijk naar de woningmarkt, Nederlandse studenten kunnen haast geen kamer vinden. Nu de overheid deze gevolgen merkt, willen ze dit terugdringen, de vraag is of dit nog gaat lukken”, aldus Wim Vandenbussche. De overheid wil dat Nederlands weer centraal komt te staan op de hogescholen in Nederland, zodat de Nederlandse jongeren die meertaligheid als een drempel zien, zonder problemen kunnen leren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *