10 mei 2025

Steeds meer horecagelegenheden maken gebruik van de drukte op Koningsdag

Steeds meer horecagelegenheden grijpen Koningsnacht en Koningsdag aan als een uitgelezen kans voor promotie en extra omzet. Wat begon als een traditioneel feest is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste evenementen van het jaar. Elk jaar groeit het verder, mede door de toestroom van toeristen en feestvierders die massaal richting de Randstad trekken. Voor veel horecazaken zijn Koningsnacht en Koningsdag dan ook veel meer dan zomaar feestdagen.

Thys Boer is voorzitter van de N8W8 in Rotterdam en richt zich vooral op het nachtleven binnen de horeca. Volgens hem onderscheiden Koningsnacht en Koningsdag zich van andere feestdagen in het jaar. “In Nederland hebben we een soort cultuur gecreëerd rondom Koningsdag die draait om eten en drinken. Het is een minder officiële feestdag, net als Bevrijdingsdag, en daarom slaat de sfeer al snel om naar gezelligheid met eten en drinken,” aldus Boer. Hij geeft aan dat horecagelegenheden hier slim op inspelen, omdat zij goed weten hoeveel er wordt geconsumeerd aan eten en drinken.

Boer legt uit dat horecagelegenheden vaak ook vergunningen moeten aanvragen bij de gemeente voor speciale evenementen. Denk daarbij aan een klein podium voor het café of een vergunning voor een verkoopkraampje op een groot plein. Door deze kleine dingen trekken de bezoekers richting de horecagelegenheden. Ook in Lelystad is dat gebruikelijk, waar het centrum tijdens Koningsnacht en Koningsdag volstroomt met duizenden mensen. Er zijn dan veel eetkraampjes en een grote rommelmarkt. Voor een plekje op de rommelmarkt is geen vergunning nodig, maar voor een eetkraampje wel.

Clint Brown, mede-eigenaar van Thais Eten Lelystad, stond dit jaar met een eetkraampje op het Agoraplein. “Op een dag als Koningsdag lopen er genoeg mensen langs. Het is enorm laagdrempelig, dus veel mensen proeven hier en daar wat,” vertelt Brown. Na twee dagen feest en honderden bezoekers merkt hij een duidelijke toename in naamsbekendheid. “Sindsdien zijn er veel meer mensen bij ons gaan bestellen. We draaien nu het dubbele van voorheen. Of dat nou door Koningsdag komt of niet, het is natuurlijk wel heel mooi,” zegt Brown lachend. Thys Boer verwacht dat Koningsdag de komende jaren nog groter zal worden door de toename van het aantal toeristen. Hierdoor zullen horecagelegenheden zich nog meer gaan onderscheiden en proberen om nog meer gasten aan te trekken.

Related Post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *