Centrum Emmeloord is meer dan alleen een plek om te winkelen, het is een ontmoetingsplek waar ondernemers en bezoekers samenkomen. Jacqueline de Ruiter, centrummanager namens de stichting Centrum Emmeloord, speelt een cruciale rol in het aantrekkelijk houden van dit centrum. In een interview vertelt ze over haar werk, de uitdagingen en waarom samenwerking de sleutel is tot succes.
Een Manager met Hart voor Ondernemers
Jacqueline de Ruiter werkt namens de ondernemers in Emmeloord. Haar taak is om ervoor te zorgen dat het centrum levendig en gastvrij blijft. “Het moet de place to be zijn, niet alleen de place to buy,” zegt ze. Ze vertegenwoordigt ruim 200 ondernemers en functioneert als schakel tussen hen, de gemeente en pandeigenaren. “Ik ben er voor hun belangen,” legt ze uit.
Haar werk begint bij de kleine details: met initiatieven zoals sfeerverlichting, bloemen, en evenementen creëert ze een gezellige sfeer. “Ik wil dat mensen hier elke dag met plezier komen, niet alleen om te winkelen, maar ook om te genieten van de horeca of een wandeling over de pleinen.”
Maar het gaat verder dan dat. Zo speelde ze een cruciale rol in het aantrekken van nieuwe ondernemers, zoals Chocolaterie Martinez, die bewust koos voor Emmeloord boven grotere steden als Almere. “Dat zie ik als een compliment voor mijn werk,” zegt ze met een voorzichtige glimlach. “Ik heb al vroeg contact opgenomen met hen en heb ze laten zien wat de mogelijkheden zijn hier bij ons in Emmeloord.”
Persoonlijke Successen en Uitdagingen
Een van haar grootste successen? De outletmarkt, die ze met veel passie organiseert. “Het is een dag waarop ondernemers hun collecties kunnen uitverkopen en bezoekers kunnen genieten van extra animatie. Dat samenspel maakt het speciaal,” vertelt ze.
Maar het gaat niet altijd vanzelf. Soms vallen plannen in het water en moet Jacqueline op zoek naar alternatieven. Zo bleek de Rode Loperdag, een evenement om nieuwe collecties te presenteren, lastig te organiseren vanwege personeelstekorten bij winkels. “Hoe zou ik het de volgende keer anders doen?” vraagt ze zich hardop af. “Door nog vroeger te beginnen met plannen en ondernemers te betrekken via laagdrempelige acties”
Haar persoonlijke aanpak blijkt ook uit de band die ze opbouwt met ondernemers. Ze noemt het haar verdienste dat ze al vroeg investeerde in goede relaties met zowel kleine winkels als grote namen zoals HEMA en H&M. “Als zij het goed hebben, heeft het hele centrum daar baat bij,” legt ze uit.
Toekomstvisie met een Persoonlijke Touch
Jacqueline droomt van een centrum dat nog meer het DNA van de polder uitstraalt. “Ik wil dat mensen voelen dat ze in Emmeloord zijn zodra ze hier lopen,” zegt ze. Samen met ondernemers en de gemeente werkt ze aan plannen om het centrum verder te verfraaien, zoals de vernieuwing van het kernwinkelgebied Langenering-Oost.
“Hoe zou ik anderen hiermee kunnen helpen?” Over die vraag is ze duidelijk. “Door kennis te delen over samenwerking. Wij hebben bijvoorbeeld een netwerk met centrummanagers in Flevoland. Als zij vragen hebben over hoe wij leegstand aanpakken of activiteiten organiseren, kan ik ze helpen. Er zijn veel steden zoals Kampen die jaloers kijken naar hoe wij het in Emmeloord hebben.
“Wat zou ik anderen als advies meegeven? Blijf investeren in samenwerking,” benadrukt ze. “Ondernemers, gemeente en bezoekers allemaal zijn ze nodig om een centrum levendig te houden.”Haar Oproep
Wat hoopt Jacqueline dat mensen meenemen na een bezoek aan Emmeloord? “Dat ze verrast zijn door wat ze hier vinden, en vooral door de gastvrijheid van onze ondernemers. Kom gewoon eens kijken, je auto parkeren is gratis!” Met die woorden vat ze samen waar Emmeloord volgens haar voor moet staan: een centrum waar iedereen welkom is, dankzij de inzet van haar en de ondernemers die ze met zoveel passie vertegenwoordigt.