10 mei 2025

Chris Jansen creëert onduidelijkheid bij ondernemers

De aankondiging van staatssecretaris van Infrastructuur Chris Jansen (PVV) om geen boetes uit te delen in zero-emissiezones zorgt voor onduidelijkheid bij ondernemers, volgens de gemeente Maastricht. Jansen wil de regels versoepelen, maar de meeste gemeenten zetten de plannen ongewijzigd door.

Een van de gemeenten die de plannen ongewijzigd doorzet, is Maastricht. Sander Hoen, beleidsadviseur Duurzame Mobiliteit bij de gemeente Maastricht, geeft aan dat dit een grote uitdaging wordt. “Op dit moment is er volledige en onterechte onduidelijkheid voor ondernemers door de landelijke politiek. Ondernemers kunnen mogelijk niet op tijd de benodigde maatregelen treffen om aan de zoneregels te voldoen,” aldus Hoen. De gemeente Maastricht benadrukt dat voertuigen die niet in de zones thuishoren, beboet zullen worden of direct uit de zone worden verwijderd.

Jansen kondigde in december 2024 een voorstel aan om een jaar lang geen boetes uit te schrijven voor mensen die toch met een ongeschikt voertuig de zone inrijden. Op 14 maart maakte hij bekend dat deze ‘boetvrije periode’ geen vier maanden maar zes maanden zal duren. Ook stelde hij voor om ondernemers met een relatief schone dieselbedrijfswagen niet tot 2028, maar tot 1 januari 2029 toegang te geven tot de zones. De meeste gemeenten voeren de plannen echter door zonder aanpassingen.

Hans Quak, lector stedelijke logistiek en milieuzones aan Breda University of Applied Sciences, stelt dat de tijdsplanning van de zero-emissiezones te optimistisch was. Volgens hem hebben overheid en gemeenten de praktische uitvoering van de zones onderschat. “Veel ondernemers weten niet precies wat er nu van hen verwacht wordt. Dat schept een beeld van onduidelijkheid en twijfel over de haalbaarheid,” zegt Quak. Door het uitstel en de onduidelijkheid kan het beeld ontstaan dat klimaatmaatregelen niet urgent zijn. “Gemeenten en overheid moeten transparanter zijn en duidelijk maken waarom er uitstel komt, en hoe ze de klimaatdoelen alsnog willen halen,” voegt hij toe.

Vanaf begin dit jaar werden er in veertien steden zero-emissiezones ingevoerd. Deze zones zijn bedoeld om bij te dragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot door vervuilend verkeer, en om de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden te verbeteren. Het doel is om binnensteden bereikbaar te houden, de uitstoot te verlagen en geluidsoverlast te verminderen.

Related Post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *