Door: Luna Raap
Het kleine dorp Ossenzijl in de Kop van Overijssel dreigt zijn leefbaarheid te verliezen door de onhoudbare verkeersdrukte. Jaarlijks rijden een miljoen voertuigen door de smalle Hoofdstraat. “We zitten hier al meer dan vijftig jaar vast in een verkeerschaos,” zegt Henny van Rij, voorzitter van Plaatselijk Belang Ossenzijl. “De luchtkwaliteit verslechtert, de veiligheid staat onder druk, en de leefbaarheid neemt af. De enige oplossing is de aanleg van een randweg.”
De situatie wordt nog problematischer tijdens het vaarseizoen, wanneer de brug in de Hoofdstraat soms tot wel veertig minuten per uur openstaat om 20.000 boten door te laten. “Onze dorpskern staat letterlijk stil,” aldus Van Rij. “Dit raakt niet alleen de bewoners, maar ook de ondernemers en de toeristische sector.” De verwachte groei van het toerisme, door de komst van het European Wetland Center, kan de druk op Ossenzijl alleen maar vergroten.
Wethouder Melvin Smit benadrukt de urgentie van de situatie. “De leefbaarheid in Ossenzijl staat op het spel. De randweg biedt de enige oplossing om het dorp veilig en leefbaar te houden,” zegt Smit. De verkeerssituatie maakt het voor veel bewoners, en vooral voor kinderen die dagelijks naar school fietsen, erg gevaarlijk. “Met de randweg kunnen we Ossenzijl autoluw maken, de verkeersveiligheid verbeteren en ruimte creëren voor voetgangers, fietsers en recreanten.” De gemeente Steenwijkerland heeft vijf miljoen euro gereserveerd voor het project, maar dat is niet genoeg. “We hebben dringend steun van de landelijke overheid nodig om de randweg mogelijk te maken,” voegt Smit toe.
Plaatselijk Belang Ossenzijl ziet de randweg als de enige structurele oplossing om de leefbaarheid te waarborgen, en de veiligheid te verbeteren. Van Rij: “Het is essentieel dat we steun krijgen uit Den Haag. Samen met de provincie Overijssel en regionale partners hebben we een plan klaar dat niet alleen de leefbaarheid van Ossenzijl verbetert, maar ook de economische kracht van de regio versterkt.”
De randweg zou niet alleen Ossenzijl ten goede komen, maar ook de bredere regio. “Dit project verbetert de verbindingen in de hele regio, van Friesland tot de Kop van Overijssel. Het draagt bij aan toerisme, veiligheid en milieu,” zegt Smit. Bovendien zou de randweg een autoluw dorpshart mogelijk maken, waarin bewoners en bezoekers kunnen genieten van de rust en ruimte.
Van Rij hoopt dat het recente debat in de Tweede Kamer over infrastructuur en verkeersveiligheid leidt tot concrete actie. “Dit is het moment om door te pakken,” zegt hij vastberaden. Smit is het daarmee eens: “De randweg is de sleutel tot een leefbaar en toekomstbestendig Ossenzijl. Het is nu aan de landelijke politiek om dit mogelijk te maken.”