Mentale gezondheid-apps meer aanvulling dan vervanging traditionele zorg
Vera Schneider
Het gebruik van mentale gezondheidsapps als overbrugging tijdens het wachten op zorg van de ggz, blijkt minder effectief en veilig dan gehoopt. Volgens hoogleraar Chris Snijders van TU Eindhoven zijn er factoren die bevorderlijk zijn voor wachtenden, maar aspecten omtrent privacy en betrouwbaarheid moeten niet worden weggecijferd. Deskundige zorg blijft essentieel, met name voor jongeren die steeds meer met mentale problemen kampen en een mobiele app kan tegenstrijdig werken.
Met behulp van mentale gezondheidsapps kan de wachttijd worden overbrugd, maar gebruik van zo’n app is minder baanbrekend dan gehoopt. Hoogleraar Chris Snijders geeft aan: ”De keuze is reuze in de appstore, waardoor je goed moet zoeken naar de juiste app. Ook zijn hierdoor veel apps die niet goed zijn en zonder deskundigen worden gemaakt.” Het risico bij veel van dit soort mentale gezondheidsapps is dat gegevens van gebruikers worden verkocht en op onjuiste manier worden gebruikt. Hier wordt niet op gecontroleerd, laat staan gehandhaafd.
Ten gevolge van deze factoren is het integreren van de apps door de ggz en andere zorginstellingen nog beperkt. ”Wie moeten we de schuld geven als een app een verkeerde diagnose of advies geeft?”, aldus Snijders. ”Apps kunnen heel betrouwbaar zijn en hulpverleners kunnen data gebruiken tijdens de therapie om te kijken naar al eventuele voortgang en aandachtspunten.’’
Toch zijn deze apps nog niet erg populair bij mensen. ”Het is net als vroeger toen navigatie in de auto werd geïntroduceerd. Mensen konden moeilijk geloven dat een klein beeldschermpje je de weg kon wijzen en vonden de kaart betrouwbaarder.” Dit geldt ook voor de apps, een gesprek met een deskundige is menselijker.
Een telefoon als arts of een dokter in de spreekkamer, is niet met elkaar te vergelijken. Het gebruik van digitale coaching op de telefoon is voor jongeren toegankelijker. Alleen ontstaan vaak de mentale problemen van jongeren, juist uit het overmatige gebruik van de smartphone. ”Jongeren kijken al veel op schermen en dat is een meespelende factor in de mentale problemen, iemand moet uit z’n isolement gehaald worden en dat kan met behulp van een deskundige, niet met een telefoon.”