-SNEEK- Uit onderzoek van Swappie blijkt dat 32% van de Nederlanders nu vaker voor tweedehandskleding kiest dan in de afgelopen 5 jaar, maar dat is niet genoeg: in de eerste helft van 2024 zijn er in Nederland zo’n 6 miljoen ultra-fast fashion aankopen gedaan. Slow fashion moedigt consumenten aan om minder te kopen en te maar kiezen voor items van betere kwaliteit, door bijvoorbeeld tweedehandskleding te kopen.
‘Er moet een besef komen dat goedkope kleding eigenlijk helemaal niet zo goedkoop is, als je kijkt naar de impact op het milieu’, aldus Dirk Mulder, bankier Trade & Retail bij ING. Alhoewel Nederlanders vaker kiezen voor slow fashion, neemt dat niet af dat de gemiddelde Nederlander jaarlijks 46 stukken kleding koopt en er 40 weg doet. Slow fashion is een alternatief voor fast fashion. Het draait daarbij om kwaliteit, tijdloze ontwerpen, eerlijke productie en duurzaamheid, tegen een hogere prijs. Ook is deze kleding makkelijk te recyclen.
Fast fashion is daarentegen gebaseerd op massaproductie, lage prijzen en hoge verkoopcijfers. Vanwege het razendsnelle tempo van nieuwe trends, plaatsen fast fashion bedrijven fabrieken in lagelonenlanden. ‘Hier zijn fabrieksomstandigheden niet optimaal. Dit speelt niet alleen nu bij ultra-fast fashion bedrijven, zoals SHEIN en boohoo, maar speelde eerder ook bij H&M en Zara. Leveranciers gingen focussen op snel produceren in plaats van veilige werkomgeving en goed loon’. vertelt Mulder.
Vanwege de vaak slechte fabrieksomstandigheden in fast fashion fabrieken, heeft de Europese Commissie in maart 2022 een nieuwe strategie gepresenteerd om fast fashion aan te pakken. De strategie omvat onder andere duidelijkere informatie en een digitaal productpaspoort. Ook moeten bedrijven in actie komen om hun milieu voetafdruk te beperken. Voor bedrijven buiten de Europese Unie geldt dit beleid nog niet, daar staan de ultra-fast fashion fabrieken.