De Utrechtse Tech-startup Intractive heeft een maand voor de verkiezingen de website kiesinteractief.nl gelanceerd. Op de website zijn alle verkiezingsprogramma’s te vinden in een interactief storyformat, waarin kiezers in vijf minuten de kern van een partijprogramma kunnen leren kennen, zo meldt Intractive via een persbericht.
Het doel van de startup is om naast de bestaande stemhulpen zoals Stemwijzer of Kieskompas kiezers op een laagdrempelige manier de inhoud van de verkiezingsprogramma’s te kunnen bieden.‘’Andere stemhulpen zoals Stemwijzer of Kieskompas verbinden kiezers op basis van stellingen aan politieke partijen. Wij bieden de kiezer een samenvatting om makkelijker programma’s tot zich te krijgen’’, zegt Luuk Koedam, mede-oprichter en CEO van Intractive. De interactieve story’s laten per partij de zes belangrijkste thema’s zien, inclusief de plannen en de manier waarop die uitgevoerd moeten worden. Zo krijgt de gebruiker in minder dan vijf minuten een helder overzicht van de kern van het programma.
Intractive heeft politieke partijen benaderd om de stories te delen via social-media. ‘’Volt heeft de story actief ingezet via hun eigen platforms. Andere partijen hebben positief gereageerd op de site’’, zegt Luuk Koedam. Ze roepen andere politieke partijen op om het ook te proberen. Inmiddels hebben al duizenden kiezers via het platform kennis gemaakt met partijprogramma’s.
