Isa Ammi, 23 januari 2024
ZWOLLE-Het internationale energieagentschap (IEA) verwacht dat de wereldwijde olieconsumptie in 2024 met 1,24 miljoen vaten per dag zal stijgen. Ondanks zorgen over de aanbodkracht door het conflict in het Midden-Oosten stelt de IEA dat de markt redelijk goed voorzien lijkt. Althans als er geen aanzienlijke verstoringen optreden.
Het rapport van de IEA dient als wereldwijde groeiprognose voor de vraag naar olie. Daarin wordt o.a. Voorspelt dat de vraag naar olie tegen 2030 zal pieken terwijl de wereld overstapt op schonere brandstoffen. De IEA denkt dat we in 2024 dagelijks 1,24 miljoen vaten meer olie zullen gebruiken. Dit komt door de groei van de wereldeconomie, lagere olieprijzen in het laatste deel van het jaar en uitbreiding van de petrochemische industrie in China.
Tot de oorlog tussen Oekraïne en Rusland was Rusland de grootste olie leverancier van Europa. Volgens Pier Stapersma deskundige op het gebied van internationale energiemarkten, is Europa sinds de oorlog in Oekraïne afhankelijker geworden van transport via de rode zee “Europa ontvangt olie uit Noord- en Zuid-Amerika en Afrika, maar ook zijn we weer een stuk afhankelijker geworden van het Midden-Oosten. Een deel van die olie moet langs het risicogebied en daarvoor zijn we kwetsbaar”.
Wegens de oorlog tussen Israël en Palestina worden, aan Israël gelieerde, vrachtschepen onderschept door Houthi’s uit Jemen. Volgens de Houthi’s helpt de zeehandel met Israël aan de vernietiging van Palestina. Daarom zijn ook alleen de schepen die een relatie hebben met Israël doelwit van de Houthi’s. Daarbij geeft Stapersma aan dat schepen uit China en Rusland volgens Houthi’s ontzien worden “Tankers met chemicaliën en olie zijn voorlopig nog ontzien. Houthi’s hebben ook aangegeven dat Chineze en Russische schepen geen doelwit zijn. Dus het is nu niet zo dat alle schepen om heel Afrika heen varen, al kiezen steeds meer wel voor deze veiligere route, ook in verband met verzekeringskosten die oplopen.”
Het is Pier Stapersma ook opgevallen dat vooral de schepen die vloeistoffen transporteren nog geen doelwit waren “Het waren in de eerste instantie vooral containerschepen die risico’s opliepen maar frappant genoeg zijn schepen met chemicaliën en olieproducten nog ontzien”. Als laatst geeft Stapersma aan dat de conflicten in het Midden-Oosten de oliemarkt weinig zullen aantasten “Als je dat dan allemaal tot je neemt met het feit dat wij voor het komende jaar in een redelijke ruime oliemarkt zitten en Amerika dit jaar weer hele grote volumes produceert staat de oliemarkt er niet heel gespannen bij, maar een verdere escalatie kan wel degelijk een grote impact hebben op de markt in Europa.”
fotograaf: Engin Akyurt, pexels