Door: Stan Regtering
ZWOLLE- Het krijgt steeds meer aandacht in de media tegenwoordig, De fatbike. In heel Nederland is het vervoersmiddel erg populair onder jongeren en zorgt voor veel overlast en ongelukken. Zo ervaart ook de stad Zwolle overlast door deze variant van de elektrische fiets. Persvoorlichter Marlijn van der Sar van de gemeente Zwolle en adviseur communicatie Monique de Haan van de Isala, een ziekenhuis dat gevestigd is in Zwolle deden uitspraak over hoe gemeente Zwolle en het ziekenhuis dit ervaren.
In de eerste week van oktober zijn er landelijk in totaal 1.291 mensen op de spoedeisende hulp (SEH) beland, waarvan 96 bestuurders van fatbikes, vaak met een leeftijd van onder de 16 jaar. Meld veiligheid.nl. van der Sar voegt daar aan toe dat de aanleiding van het fietsongeval onduidelijk is. ‘’Het kan de ‘schuld’ zijn van de fatbikebestuurder, maar ook van een andere verkeersdeelnemer, bijvoorbeeld een automobilist.’’ Maar de overige e-bikers en fietsers waren verantwoordelijk voor de overige 1.195 ongelukken. In het ziekenhuis van Zwolle merken ze ook dat het probleem veelal ligt bij de e-bikers en de normale fietsers. Zo meldt de Haan dat ‘’Ongelukken met fatbikes zeker geregeld leiden tot een SEH-bezoek. Maar gebruikers van andere elektrische fietsen en gewone fietsen bezoeken de SEH nog vaker, maar Op fatbikes en elektrische fietsen zin doorgaans de letsels wel zwaarder dan op een gewone fiets, omdat de snelheden hoger zijn.’’ Aldus de Haan.
De Haan vind de maatregelen die de overheid wil treffen een goed idee ‘’De SEH-artsen bepleiten zeker het dragen van een helm, omdat het bij veel mensen een hersenletsel kan voorkomen.’’ De gemeente Zwolle staat naast deze maatregel ook achter de maatregel die de minimumleeftijd van 14 jaar van de bestuurder betreft. ‘’Als gemeente zien we ook de gevaren van jonge bestuurders op (opgevoerde) fatbikes en het landelijk toenemende aantal ongevallen met fatbikes. Het invoeren van deze regels betekent echter ook dat deze regels voor alle elektrische fietsen gaan gelden.’’ Aldus van der Sar.
‘’We kunnen niet met zekerheid zeggen of er meer ongevallen met fatbikes plaatsvinden omdat de fatbike geen aparte categorie is. De fatbike valt onder de categorie van een elektrische fiets. Wel merken we dat inwoners op verschillende plekken overlast ervaren van fatbikes, bijvoorbeeld in winkelcentra en die overlast heeft met name met het gedrag van jongeren te maken.’’ Meld van der Sar. Dus in die zin ligt het probleem niet zo zeer bij de veiligheid van de fatbike, maar meer in de overlast die de jongeren met zich meebrengen.
Bron: pexels, foto door Assedrani