Steeds meer faillissementen in de detailhandel: ”Het uitstellen van belasting is geen afstel” 
Steeds meer faillissementen in de detailhandel: ”Het uitstellen van belasting is geen afstel” 

Steeds meer faillissementen in de detailhandel: ”Het uitstellen van belasting is geen afstel” 

Door Nils van der Leest 

DEN HAAG – Het aantal faillissementen in de detailhandel is in het derde kwartaal van 2024 met bijna de helft gestegen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Er zijn 110 bedrijven failliet gegaan in deze periode, waaronder Bristol, Game Mania en afgelopen week de Blokker. Verschillende factoren spelen hierbij een rol, maar volgens ING Sector Banker Dirk Mulder zijn vooral de coronacrisis en de hyperinflatie die na de pandemie volgde funest geweest voor sommige bedrijven. ”De consument hield de hand op de knip, terwijl de kosten opliepen.”, aldus Mulder 

Tijdens de coronapandemie behoorde de detailhandel tot een van de sectoren die hun deuren moest sluiten. Dit zorgde voor een significante omzetdaling in de sector, terwijl de kosten bleven doorlopen. Om het hoofd van deze bedrijven boven water te houden, zorgde de overheid onder andere voor belastinguitstel. Maar uitstel is, zoals Mulder het betaamt, geen afstel, dus retailers moesten na de coronapandemie hun belastingschuld betalen. Er was op dat moment echter sprake van een hoge inflatie, waardoor de consumptie afnam en de omzet zich voor veel bedrijven niet zo goed herstelde als gehoopt. Mulder: ”Tel daarbij op dat de kosten voor energie, de inkoop van producten en het personeel omhooggingen, waardoor de rendementen onder druk kwamen te staan. Dit maakte het extra lastig voor de bedrijven die het tijdens de pandemie al moeilijk hadden, waardoor vooral deze failliet gingen.” 

Naast de economische situatie van de afgelopen jaren heeft de detailhandel ook steeds meer concurrentie gekregen van online webshops, met name die uit China. “Retailers praten hier niet vaak over, maar de enorme groei van Chinese webshops heeft ook impact op de markt.”, zegt Mulder. “Chinese webshops als Temu zijn erg goed in het binden en overhouden van consumenten. Ze zijn een kei in het achterhalen van waar de consument naar vraagt.” Dat de kwaliteit van deze Chinese producten vaak te wensen over laat, nemen sommige consumenten op de koop toe, vertelt Mulder. “Dat is geen goede ontwikkeling, want deze producten worden vaak na een korte periode al weggegooid, wat slecht is voor het milieu. Bovendien laat de veiligheid van de Chinese producten vaak te wensen over geldt er vaak geen garantie.” 

Door de regen aan faillissementen die zich in de afgelopen periode heeft plaatsgevonden, moeten veel medewerkers in de detailhandel op zoek naar een nieuwe baan. Volgens CNV-voorlichter Johan Tjepkema moeten deze medewerkers daarbij zo snel mogelijk worden geholpen. “Veel andere winkels staan vanwege het grote personeelstekort te springen om nieuw, ervaren personeel”. Wat de CNV betreft, moeten de curatoren van een failliet bedrijf coulant zijn wat betreft de opzegtermijn en wachten totdat de medewerkers ergens anders aan de slag kunnen. Ook hoort het belang van medewerkers voorop te staan wanneer een bedrijf failliet lijkt te gaan. “We zien namelijk nog te vaak dat het belang van andere partijen prevaleert boven het belang van medewerkers. Ook na het faillissement willen we om die reden betrokken blijven, onder andere door met de curator aan tafel te blijven.”, aldus Tjepkema. 

C: Serge Litgenberg 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *