Van oude buurtsuper tot supermodern winkelpand

Door: Serena Caruso

Drachten – Na zeven maanden is het eindelijk zo ver. Een laatste klant duwt de kar in de handen van een medewerker en verlaat het gebouw. De grote schuifdeuren sluiten voor de laatste keer. In het gebouw staat iedereen te wachten. Nu kan de verbouwing beginnen. Karren racen met piepende wielen naar het volgende pad. Alle producten verdwijnen in grote, zwarte kratten. Rijst, koeken en melk worden de winkel uitgereden. Veel overgebleven spullen worden gedoneerd aan de voedselbank. Anderen verdwijnen en zullen weer tevoorschijn komen als de deuren opengaan. De sleutel wordt overhandigd aan het bouwbedrijf. De oude buurtsuper blaast zijn laatste adem uit.

Foto door Erna van der Wijk

Vorig jaar oktober, kregen alle medewerkers het nieuws dat het Albert Heijn filiaal de Wiken, te Drachten, verbouwd zou gaan worden. Toen klonk 2020 nog heel ver weg, maar filiaalmanager Arthur Andeweg was toen al enthousiast. Lees hier wat Andeweg toen te zeggen had. Het was voor een lange tijd spannend of de verbouwing door kon gaan, omdat er nog veel onduidelijkheid was omtrent het coronavirus. Uiteindelijk kreeg het filiaal groen licht en kon ik 2 mei, samen met de medewerkers, voor het eerst de nieuwe winkel komen bewonderen.

Vrachtwagens rijden af en aan vol met nieuwe, verse producten. De jongeren werken als een gestroomlijnde machine. De karren worden eerst van de vrachtwagen gelost en vervolgens door de ‘runners’ naar de ‘splitsers’ gebracht. Nadat alles gesorteerd is, wordt het vervolgens door de ‘runners’ naar de vakkenvullers gebracht. De paden zijn gevuld met producten en vullende jongeren. Iedereen zit op een gepaste afstand van elkaar en langzaam krijgen de schappen weer kleur. De geur van nieuw hangt door de hele winkel. De vloer, de schappen en zelfs de wc’s ruiken naar nieuw. De schoonmakers moeten de stickertjes nog van de prullenbakken en de kraantjes halen. Er is zelfs een nieuwe magnetron in de keuken. ‘Het is een combimagnetron! We kunnen er dus pizza’s in maken!’

Foto door Erna van der Wijk

De winkel is voorzien met grote, glazen ramen die ervoor zorgen dat het gebouw een gezellige en open uitstraling krijgt. Albert Heijn heeft in alle nieuwe filialen hetzelfde design doorgevoerd wat rust geeft en herkenning. Een aantal oude kassa’s hebben plaats gemaakt voor zelfscan en alle prijskaartjes zijn elektrisch. De oude, stoffige winkel heeft een moderne boost gekregen.

Erik Otten, assistent supermarktmanager is ook erg trots: ‘Ik ben heel erg tevreden. Vooral met de luxe en ruime uitstraling. Er is nu meer ruimte voor de klanten en er is meer plaats voor actieplekken. De nieuwe winkel geeft ook nieuwe commerciële kansen.’

Op de dag van de opening is het drukker dan verwacht. Alle medewerkers zijn vrolijk en de klanten worden hartelijk begroet. Met een winkelkar beginnen zij het avontuur door de nieuwe winkel. Alle producten hebben een nieuwe plaats. Op de groente en het fruit vallen kleine druppels nevel, wat koud aanvoelt als je er langs loopt. De groente lijkt te stralen en lijkt veel verser dan voorheen. De borrelafdeling is ook enorm gegroeid. Veel klanten stoppen om een praatje te maken met de vakkenvullers of met de teamleiders. De trots en blijheid straalt van hun gezicht.

‘Waarom word ik niet welkom geheten?’ Een vrouw kijkt om zich heen. ‘Is er niets georganiseerd?’ De jongen bij de deur legt uit dat dit helaas niet mogelijk is door de maatregelen omtrent het coronavirus. De vrouw krijgt wel een doosje met bonbons, net zoals alle andere klanten die de winkel verlaten.

Ook Otten mist de grote opening: ‘Ik vind het jammer dat er geen feestelijke opening was. Toch vind ik het wel fijn dat de verbouwing niet is uitgesteld tot na de coronacrisis. De winkel was er echt aan toe.’

Met mijn kar loop ik door de winkel en kan ik het niet laten om wat mee te nemen van de nieuwe borrelafdeling. Overal staan nootjes, olijven en kaasjes, die er stuk voor stuk heerlijk uitzien. Kokosbonkjes met yoghurt? Het plastic bakje klettert in de winkelkar. Een zakje noten en een brie houden het bakje gezelschap. Het assortiment schijnt niet heel erg vergroot te zijn, maar toch lijkt alles groter en nieuwer. Zelfs bij de potten pindakaas blijf ik even staan. ‘Verkochten ze altijd al Calvé? Dat moet wel..’ Ik reken mijn producten af bij de zelfscankassa en loop vervolgens naar mijn auto. Ik doe de deur open en leg de boodschappen achterin. Het doosje bonbons mag op de passagiersstoel.

 

 

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.