Fotojournalist Jesper Boot wordt naar eigen zeggen onterecht beschuldigd van fotomanipulatie

FOTO: JESPER BOOT

Door: Esther Bethlehem

 

DRACHTSTERCOMPAGNIE – De freelance fotograaf die met zijn fotoserie ‘Power’ de vijfde editie van het Internationaal Photo Festival Leiden heeft gewonnen, is het niet eens met de claim dat hij zijn foto’s zou hebben gemanipuleerd. Boot zegt dat de foto’s in scène zijn gezet. “Ik heb niet aan de beelden geknoeid”, vermeld de fotograaf enigszins geconfronteerd.

 

Het winnende project van Boot bestaat uit geënsceneerde foto’s. De fotojournalist komt daarom in aanmerking voor manipulatie in de fotojournalistiek. Boot portretteert zijn eigen familie als politieke figuren. Door beelden te tonen die Boot bekend voorkomen uit voorgaande media over politieke figuren, construeert hij een politiek beeld voor de kijker. Vervolgens wordt dat beeld afgebroken wanneer blijkt dat het geen vertrouwde politicus is, maar zijn eigen familie.

 

Maar waarom zou je je foto’s manipuleren? De fotograaf lijkt even na te denken voordat hij twijfelachtig reageert. “Hier is geen sprake van fotomanipulatie. Photoshop heb ik achterwege gelaten.” Boot suggereert hier dat hij het in scène zetten van de beelden niet gelijk vindt staan aan fotomanipulatie. Als er na het antwoord van Boot gevraagd wordt om verdere uitleg meldt de fotograaf het volgende: “Als journalist heb je vrijheid van meningsuiting, ik moet de wereld door mijn eigen ogen laten zien. Volgens velen portretteer ik op deze manier niet ‘de echte werkelijkheid’, maar dit is wel ‘mijn werkelijkheid’.”

 

Boot heeft echter niet zonder reden zijn ‘gemanipuleerde’ beelden gepubliceerd. Het publiek zou volgens Boot kritischer naar het hedendaagse nieuws moeten kijken en dan specifiek naar de nieuwsfoto’s die bij de verhalen worden toegevoegd. “Iedereen kan tegenwoordig foto’s maken, het is niet enkel en alleen weggelegd voor fotojournalisten.” Boot wil hiermee zeggen dat de burger de rol van de journalist langzamerhand overneemt. Deze overname kan volgens hem niet tot veel goeds leiden. Maar waarom niet? “We weten tegenwoordig niet meer waar onze foto’s vandaan komen. In de kranten worden steeds vaker afbeeldingen geplaatst afkomstig van onbekende bronnen. Wie weet wat er met deze foto’s is gebeurd. Misschien is de afbeelding in Photoshop wel op cruciale wijze aangetast”, aldus Jesper Boot.

 

De fotograaf probeert dus met zijn ‘gemanipuleerde’ foto’s het publiek te waarschuwen voor soortgelijke beelden. Hij is er echter niet zo zeker van of hij de boodschap op deze manier wel goed heeft overgebracht, maar dit is volgens Boot niet zijn probleem: “Het is niet mijn verantwoordelijkheid. Van dit fenomeen, vervalsing van afbeeldingen in het nieuws, is al heel lang sprake. Er valt niet aan te ontkomen.” Of hij met zijn boodschap dan misschien niet iets te voorbarig is geweest sluit hij kort en krachtig af: “Misschien wel ja!”

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.