Heropening van middelbare scholen zorgt voor gemengde gevoelens bij docent

Foto: Sterre Krooshof

Door: Nicole Volmer

Amersfoort – Vanuit haar huiskamer denkt docent Sterre Krooshof aan de tijd dat de scholen weer open zullen gaan. “Momenteel vind ik het wel spannend, want ik ben ervan overtuigd dat het niet helemaal opengegooid kan worden zoals het was.” Afgelopen woensdag 6 mei is officieel bekend gemaakt dat de middelbare scholen vanaf 2 juni weer opengaan. Er zullen hiervoor veel maatregelen getroffen moeten worden op de scholen. Daarom vergt de heropening veel inspanning van de docenten en leerlingen. Het brengt allerlei positieve en negatieve aspecten met zich mee.

De middelbare scholen zijn al ruim tweeënhalve maand dicht door de gevolgen van het Coronavirus. Docenten en leerlingen werken dus vanuit huis. Zo ook Sterre Krooshof, docent Engels op het Farel College in Amersfoort. Voor haar en vele andere docenten is het combineren van school en privé erg lastig. “Ik heb zelf een klein meisje van één jaar waar ik voor moet zorgen, maar tegelijkertijd moet ik lesgeven wat ervoor zorgt dat je als docent in een spagaat zit”, zegt ze vermoeid. Ze geeft wel aan haar leerlingen te missen. “Ik ben docent, omdat ik het contact met mijn leerlingen leuk vind en het geeft mij energie.”

Daarnaast vertelt Krooshof dat ze een artikel heeft gelezen waarin een basisschool docent aangaf zich als een proefkonijn te voelen in deze situatie. Toen het einde van het artikel naderde, keek ze twijfelend naar haar scherm. Ga ik de reacties onder dit artikel lezen terwijl ik weet dat het niet veel goeds zal zijn? Dat is de vraag die op dat moment door haar hoofd schoot, maar ze deed het toch. Niet veel later had ze er spijt van, want de reacties waren ronduit negatief. “Eerlijk gezegd heeft het mij wel geraakt.”

De zorgen houden aan bij de docent Engels. Terwijl zij binnen zit en door haar raam naar buiten kijkt, ziet ze dat toch veel mensen zich niet altijd aan de regels houden. Als ze de buitenwereld observeert vraagt ze zich af hoe dat straks in haar klaslokaal eruitziet. “Stel dat ik straks met tien kinderen in de klas zit, in hoeverre hebben zij en hun ouders de regels nageleefd?” Het belangrijkste is dus dat een leerling met symptomen thuisblijft. Daarbij is vertrouwen van groot belang.

Terwijl de scholen dicht waren moest Krooshof toch twee keer naar het Farel om wat noodzakelijks te regelen. In haar eentje liep ze rustig het lege gebouw binnen. Ze vertelde opmerkzaam: “Het was heel gek, de school rook heel schoon en niet dat hij normaal vies ruikt maar normaal ruik je leven. Ik ben wel vaker in een lege school geweest, maar nu was het anders, er zat een andere emotie achter.” Zelf heeft Krooshof de stille hoop dat het schoolleven na de zomervakantie weer terug naar ‘normaal’ kan.

Via het liveblog van het Farel College zijn alle updates te volgen.

https://www.farel.nl/nieuws/coronavirus-liveblog/

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.