Diversity Day, een dag gewijd aan het vieren van diversiteit en inclusie. Op deze dag worden mensen aangemoedigd om verschillende perspectieven, culturen en achtergronden te omarmen. Op de eerste dinsdag van oktober organiseren deelnemende bedrijven zelf eigen activiteiten in het teken van diversiteit en inclusie.
Onderwerpen over discriminatie en racisme komen steeds vaker voor in het nieuws en de media. Bijvoorbeeld genderneutrale wc’s, Black Lives Matter en de OneLove-band zijn onderwerpen die pleiten voor inclusiviteit. Maar juist die initiatieven leveren veel discussies op. Nederlanders hebben het gevoel dat polarisatie juist toeneemt, blijkt uit onderzoek. Mensen komen steeds harder tegenover elkaar te staan. De discussies worden pittiger, de tegenstellingen nemen toe terwijl het begrip verloren lijkt te gaan. Daarom hebben veel mensen hun twijfels bij deze dag, volgens hen zie je overal waar je gaat tegenwoordig al dingen over diversiteit. Woordvoerder van Diversity Day zegt: ‘Deze dag is zeker niet onnodig. Doordat mensen steeds harder tegenover elkaar komen te staan hopen wij met deze dag juist meer begrip voor elkaar te creëren, vooral op de werkvloer’. Het is een kans om te reflecteren op onze eigen vooroordelen en stereotypen, en om te leren van en te luisteren naar mensen met verschillende ervaringen en perspectieven.
Bedrijven mogen zelf invulling geven aan hoe zij diversiteit en inclusiviteit willen omarmen. Young Capital, ABN-AMRO en het Rode Kruis zijn voorbeelden van de meer dan 300 bedrijven die dit op 3 oktober gaan vieren. Er worden allerlei evenementen en activiteiten georganiseerd om bewustzijn te creëren en mensen samen te brengen. Dit kan variëren van workshops en lezingen tot culturele festivals en optredens.