Hoe sociale media het kleedgedrag van jongeren beïnvloedt
Hoe sociale media het kleedgedrag van jongeren beïnvloedt

Hoe sociale media het kleedgedrag van jongeren beïnvloedt

Je ziet het overal, de invloed van sociale media op het kleedgedrag van jongeren. TikTok is een platform dat hier een grote rol in heeft. Op TikTok zie je veel trends voorbijkomen. Influencers geven tips voor de ´perfecte´ broeken, schoenen, truien en veel meer. De volgende maanden zul je enorm veel jongeren in die kledingstukken zien lopen.

Joanne Venema (17) merkt dat sociale media haar kleedgedrag erg beïnvloedt: ‘Als ik iets op sociale media zie: denk ik gelijk o, wat leuk die wil ik hebben. Net als mijn schoenen, die zag ik online en toen heb ik die gekocht.’ Haar verklaring hiervoor: ‘Op sociale media kan je zien hoe het er uit ziet als iemand het aan en gestyled heeft. Ik zal het dan sneller kopen dan wanneer ik het alleen maar aan een stokje zie hangen.’ Toch is dit volgens Vivian den Blanken, werknemer bij het Nederlands Jeugdinstituut, niet de enige reden dat sociale media kleedgedrag van jongeren beïnvloedt: ‘Sociale media beïnvloed ons eigenlijk allemaal enorm, maar jongeren vooral. Dit komt doordat identiteitsontwikkeling in de puberteit centraal staat. Jongeren raken los van hun identiteit en gaan veel meer nadenken over wie ze zijn, waar zij bij willen horen en hoe ze willen dat anderen hen zien. Hiermee vergelijken jongeren zich met anderen. Ze kijken naar iemand die iets op een bepaalde manier doet. Als de reacties daarop positief zijn gaan jongeren zich ook zo kleden, met de hoop op dezelfde positieve reacties.’ Een andere reden is volgens Vivian dat jongeren ergens bij willen horen. ‘Ze gaan zich op een bepaalde manier, in dit geval kleden om bij een groep te horen.’

Gerlinde Lootsma (17) kan zich hier gedeeltelijk in vinden: ‘Als ik een groep mensen een bepaalde kledingstijl zie hebben haal ik daar wel inspiratie uit. Niet omdat ik daar dan bij wil horen maar omdat ik de kleding mooi vind.’

Of de invloed van sociale media op het kleedgedrag nou per se negatief is weet Vivian niet. ‘Er zitten veel positieve punten aan. Zo hebben jongeren veel mogelijkheden om te kiezen bij wie ze willen horen.’

Een effect van sociale media is dat veel jonge meisjes in dezelfde kleren lopen als oudere meisjes doen. Is dit zorgelijk? Hilde Zijlstra (17) vindt van wel: ’11-jarigen lijken nu veel ouder. Er moet een duidelijk onderscheid te zien zijn tussen bepaalde leeftijden.’ Vivian zegt dat ouders hier ook een belangrijke rol in hebben: ‘Iedereen mag zich kleden zoals die wilt. Als ouders kun je het gesprek aangaan wanneer je vindt dat de kleding van je kind niet gepast is.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *