Zwolle – Wie tegenwoordig tickets probeert te bemachtigen voor een concert of festival zal al gauw geconfronteerd worden met steeds hogere ticketprijzen. De afgelopen jaren zijn de kosten voor het bijwonen van evenementen fors gestegen. Voor een dagje Pinkpop of Lowlands ben je al gauw 145 euro kwijt, en je favoriete artiest bewonderen in de Ziggo Dome gaat tegenwoordig niet meer zonder eerst zo’n 50 euro neer te leggen voor een basisticket. Uit een onderzoek van Festival Fans blijkt dat een festivalkaartje gemiddeld met 14% is gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Sinds het begin van deze eeuw ziet de muziekindustrie een grote verandering van hun inkomstenbron. Waar vroeger muzikanten hun brood moesten verdienen met de platen- en cd-verkoop, moeten ze dit tegenwoordig doen van tours en liveoptredens. Doordat al het muziek gratis wordt aangeboden op het internet is een grote inkomstenbron verdwenen, terwijl shows groter worden en steeds meer mankracht en dus geld vragen. ‘De coronalockdowns en de gestegen inflatie speelt een grote rol. De kosten voor energie en transport is fors gestegen, waardoor het eenmaal meer kost om een show neer te zetten’ verteld Martijn Mulder, expert op het gebied van onder andere concerten en festivals. ‘Ook is hele muziekwereld ontzettend gegroeid, voornamelijk onder invloed van sociale media. Het is makkelijker om je publiek te bereiken, verwachtingen te besturen en zo de mensen thuis een soort ‘fomo’ te geven. Er wordt ook veel meer van een concert verwacht tegenwoordig, veel artiesten maken een hele show van qua beeld, geluid en dansers. Dat kost nou eenmaal veel geld’.
De sterke prijsstijging is wat de tickets onbetaalbaar maakt voor steeds meer mensen, waaronder studenten. ‘Ik ga toch geen 150 euro betalen voor een concert of één dagje festival?!’ Dit is het antwoord dat je vaker voorbij hoort komen als je studenten vraagt of ze wel eens naar grote evenementen gaan. De stijgende prijzen zorgen dus steeds vaker voor kritiek. Onder andere door Floor. ‘Ik hou ontzettend van muziek en ga daarom ook graag naar live-muziekevenementen toe. Tegenwoordig ben ik heel bewust bezig met het uitzoeken en inplannen en probeer ik grote artiesten te vermijden omdat het anders al gauw veel te duur wordt. Ik merk zeker dat ik steeds vaker concerten over sla om maar geld te besparen’. Echter blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) dat festival en concerten steeds meer bezocht worden, ondanks de prijsstijging. Er valt volgens hun veel in te halen na de corona lockdowns.
De verwachtingen is dat de komende jaren de prijzen van de tickets niet zullen dalen. Bedrijven als Ticketmaster spelen in op het grote vraag. Sinds vorig jaar zijn zij begonnen met ‘dynamic pricing’, tickets worden verkocht op basis van de vraag. Hoe meer vraag naar een ticket, hoe hoger de prijs zal stijgen. Hier kregen ze veel kritiek op omdat het zal betekenen dat een concert of festival echt een ‘luxeproduct’ zal worden. Ticketmaster reageert niet op de kritiek en geeft aan dit voornamelijk te doen om de oneerlijke doorverkoop te verminderen.