Steeds meer klassiekers in een nieuw jasje
Steeds meer klassiekers in een nieuw jasje

Steeds meer klassiekers in een nieuw jasje

Zwolle – Mean Girls, Wonka, Batman; ook dit jaar werd er weer beroep gedaan op al bestaande verhalen en personages. Sequels, prequels, reboots en remakes, ze komen elk jaar weer voorbij. Maar vaak zijn de meeste mensen niet al te enthousiast als hun oude favoriet in een nieuw jasje wordt gehesen, blijkt uit recensies en opmerkingen op sites als Rotten Tomatoes en Letterboxd

‘Kunnen ze niet iets origineels meer bedenken?’, een vraag die je vaak hoort bij een zo’n aankondiging. Volgens de woordvoerder van entertainmentdeskundige Eline de Ruig komt de toename aan deze concepten voornamelijk door geld. ‘Producenten zetten steeds vaker in op verhalen waarvan ze weten dat ze het goed gaan doen. Het risico is aanzienlijk kleiner dan als je een nieuw verhaal wilt introduceren’. De behoefte aan garantie op succes is resultaat van zware jaren voor de filmindustrie door de coronapandemie. Alle sets en producties werden stilgelegd, bioscopen gingen dicht en online streamingsdiensten werden steeds populairder. Hier zijn ze veel geld verloren waardoor veel bedrijven het moeilijk hebben gekregen. ‘Veel bedrijven zijn nog steeds bezig om deze kosten in te halen, logisch dus dat ze voor meer garantie kiezen.’ Waaronder dus bioscopen. Sinds de komst van streaming services zijn zij in populariteit flink gestegen waardoor steeds meer mensen liever thuis een film kijken. Hierdoor hebben bioscopen het steeds zwaarder. Met al bekende personages en verhalen is een specifieke doelgroep makkelijker te bereiken waardoor meer mensen ervoor kiezen om naar de bioscoop te gaan. Daarom kiezen ook bioscopen voor de bekendere namen.

Toch vinden veel mensen het jammer dat er steeds minder nieuwe verhalen geïntroduceerd worden. Vaak worden veel verhalen wegens eerder succes uitgemolken, wat vaker leidt tot verwaterde en te moderne remakes, omdat ze niet kunnen opleven tegen het succes van het origineel. Zulke remakes zijn vaak de reden dat filmliefhebber niet blij worden van deze concepten. Maar ook film- kenners en journalisten zijn er niet blij mee en vinden dat het ten kosten gaat van het filmaanbod en aan de diversiteit. ‘Minder jonge en nieuwe talenten krijgen de kans om te laten zien wat ze kunnen, iets origineels te produceren en een ander geluid te laten horen. Zij krijgen geen kans wat ook weer voor eentonigheid zorgt binnen de filmindustrie. Alle grote namen, als Nolan en Spielberg, zijn ooit klein begonnen en kijk waar ze nu zijn.’ verteld filmjournalist Rick de Gier. ‘Het is logisch dat er geld verdient moet worden maar het is jammer dat daardoor een hele generatie aan films ten onder gaat.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *