Stijging ADHD onder jongeren: ‘Het is soms volledige chaos in mijn hoofd’ 
Stijging ADHD onder jongeren: ‘Het is soms volledige chaos in mijn hoofd’ 

Stijging ADHD onder jongeren: ‘Het is soms volledige chaos in mijn hoofd’ 

Afgelopen jaar gaf ruim een derde jongens op de middelbare school aan last te hebben van concentratieproblemen. Bij meisjes ging dit bijna om een tweede. Steeds meer jongeren hebben last van ADHD. 

Oneindig scrollen, snel overprikkeld en je chaotisch voelen. Allemaal symptomen van de concentratiestoornis ADHD, die in Nederland steeds vaker voorkomt. Volgens hoogleraren in de media en jeugd, zijn veel van deze concentratieproblemen terug te leiden naar overmatig gebruik van bijvoorbeeld de smartphone.  

Cijfers van het RIVM wijzen uit dat ongeveer 3,6% van Nederlanders tot 18 jaar ADHD heeft. Eén van deze mensen is Tirza Berends. Zij deelt haar ervaring met de concentratiestoornis:  

‘Ik mis dopamine, daardoor ga ik dat zoeken in alles om me heen. Ik krijg veel prikkels binnen en word daarom snel afgeleid. Het is soms volledige chaos in mijn hoofd, het voelt alsof je een bepaalde structuur mist die andere mensen wel lijken te hebben.’ 

In het onderwijs zijn de gevolgen van de stijging goed merkbaar. Niet alleen zijn er meer leerlingen met ADHD-symptomen, maar ook reguliere concentratieproblemen komen steeds vaker voor. Bernd Pol, docent in het middelbaar onderwijs deelt zijn ervaring; ‘Ik merk wel dat leerlingen snel afgeleid zijn. Ik geef nu elf jaar les, over het algemeen zou ik zeggen dat concentratieproblemen inderdaad zijn toegenomen.’ Pol denkt dat het nieuwe telefoonbeleid voor sommige leerlingen een dubbele werking heeft. ‘Ik heb leerlingen gesproken die soms het hele uur naar hun telefoon zitten te kijken. Ze denken dan na over hoeveel berichten ze missen, of hoeveel likes ze niet konden geven. Ze raken dan bijna meer afgeleid van het idee dat die telefoon daar in de buurt hing, dan als de telefoon gewoon in de broekzak zat.’ 

De coronapandemie heeft volgens onder andere de GGD en Nederlands Jeugdinstituut het mentale welzijn van jongeren flink verslechterd. Dit zou ook op langdurig invloed hebben op concentratievermogen. ‘Er miste een bepaalde druk voor mij om te leren en bezig te zijn voor school. Eerder had je nog een soort sociale druk op school om je werk te maken. Toen corona kwam en ik alles opeens zelf en online moest doen, had ik nul controle op wat ik aan het doen was.’ Vertelt Tirza 

ADHD is steeds bekender bij hulpverleners en is daardoor ook eerder vast te stellen. Ook zijn er andere soorten hulpverleners en coaches die het mensen met een concentratiestoornis zoals ADHD een stukje makkelijker kunnen maken. ‘Zelf word ik geholpen door een coach. Samen kijken we hoe ADHD invloed heeft op mijn dagelijks leven en proberen we daar structuur bij aan te brengen. Zo word ik ook ondersteunt met plannen, overzicht houden. Daar ben ik heel dankbaar voor.’ Aldus Tirza. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *