ZWOLLE- ChatGPT is een chatprogramma waarin mensen kosteloos gebruik kunnen maken van kunstmatige intelligentie. Zo kun je de robot vragen stellen over onderwerpen, om uitleg vragen of zelfs werkstukken laten schrijven.
ChatGPT kan dus een heel handig hulpmiddel zijn voor leerlingen voor bijvoorbeeld extra uitleg of om teksten van dyslectische leerlingen te verbeteren. Echter, heeft het programma ook nadelen. Zo kunnen docenten niet controleren of leerlingen gebruik hebben gemaakt van kunstmatige intelligentie omdat ChatGPT haar eigen teksten genereert en er dus geen sprake is van plagiaat. Ook kunnen leerlingen minder gemotiveerd raken om zelfstandig antwoorden op te zoeken als ze makkelijk hulp van ChatGPT kunnen krijgen.
Dr. Anneke Smits, lector Onderwijsinnovatie en ICT aan hogeschool Windesheim in Zwolle, zegt hierover; “Als leerlingen zelf blijven nadenken en andere bronnen checken als ze ChatGPT gebruiken kan het een goed hulpmiddel zijn. Zolang er tijdens de les open wordt gepraat over de verantwoordelijkheid en eventuele gevolgen van het gebruik van A.I. is het een goede ontwikkeling voor het onderwijs.”
De introductie van ChatGPT heeft de kijk op het onderwijs dus zeker veranderd volgens Smits; “leerlingen leren kritisch naar hun werk kijken en docenten naar de manier van toetsing. Zo zouden leraren om misbruik van A.I. te voorkomen meer mondelinge toetsen af kunnen nemen in plaats van leerlingen schriftelijke werkstukken in te laten leveren.”
Het is duidelijk dat deze A.I.-gedreven chatbot een sprong voorwaarts kan betekenen in de virtuele onderwijswereld. Het is aan gebruikers, onderzoekers en ontwikkelaars om zich bewust te zijn van de gevaren en deze technologie op verantwoorde wijze te gebruiken om de voordelen te realiseren.
Scholieren tijdens een les over Kunstmatige intelligentie op de Utrechtse X11 school. Bron: ANP Freek van den Bergh