De groene letter A voor de meest gezondste optie en de rode letter E voor de ongezondste optie, we hebben het hier over de Nutri-Score op verpakkingen van voedsel. Per 1 januari 2024 is de Nutri-Score ingevoerd als voedselkeuzelogo van Nederland, maar gaat deze logo ook echt effect hebben?
Het invoeren van dit logo is een initiatief van de overheid en is oorspronkelijk in Frankrijk ontwikkeld en uiteindelijk overgenomen in Nederland. Er zijn jarenlange discussies over geweest, maar nu ligt het steeds meer in de lijn met de adviezen van de Nederlandse schijf van vijf. De overheid wil doormiddel van dit logo consumenten sneller en gemakkelijk de keuze geven om te kiezen voor gezonder voeding. Ceel Elemans, sector specialist food ING, denkt dat dit initiatief weldegelijk effect gaat hebben. Zo zegt hij: “Consumenten zijn gemak dieren en die willen qua informatievoorziening alles zo gemakkelijk mogelijk en kant en klaar voorgeschoteld hebben. Een consument in de winkel beslist in een split second wat die koopt. Als diegene dan heel snel een grote groen A of B op de verkapping ziet staan, dan gaat er miss toch intern een belletje rinkelen.”
Anne Roefs, Professor of Psychlogy and Neurosciense of Abnormal Eating, denkt dat deze Nutri-Score juist weinig effect gaat hebben. “Ik denk dat de invloed van de score enorm beperkt is. Ik bedoel ga na hoeveel marketingbudget de voedingsindustrie heeft om ons verleiden. Denk je nou echt dat mensen zo gedetailleerd naar z’n klein logo’tje gaan kijken?”.
Toen een aantal consumenten in de winkel werd gevraagd of ze letten op de Nutri-Score als ze producten uit het schap pakten, kwam hier inderdaad naar voren dat veel mensen in een split second beslissen wat ze kopen, maar dat ze dan juist niét op een keurmerk zoals deze Nutri-Score letten. “Ik neem gewoon wat ik lekker vind, werd er verteld. Ook vertelde veel consumenten dat ze de Nutri-Score door het voormaat van het logo snel over het hoofd zien. “Misschien moeten ze de letters wat groter maken, met lampjes of zo”, vertelde een andere consument grappend.
Consumenten waarbij de letters A of B wel intern een belletje laat rinkelen, lette sowieso al vaak op gezondere voeding. Zo vertelde een wat oudere vrouw, dat de ouders van haar klein kinderen voor deze invoering al veel bezig waren met gezonde voeding. Als ze dan bijvoorbeeld ging winkelen met haar klein dochters, zeiden zij al wel eens: “Oma, oma, die moet je nemen. Daarop staat A en deze is B.”
De invloed van het logo verschilt nu dus nog per persoon. Het heeft tot dus ver nog weinig invloed op de meeste consumenten, tenzij de consument zich al eerder bezig hield met gezonde voeding. Het logo is ook nog maar pas ingevoerd, dus blijft het nog even afwachten op de werkelijke effecten van de Nutri-Score.
Nutri-Score op producten Foto: Mirthe Anthonisse