Bij de NS is een nieuwe dienstregeling ingegaan. Hiermee hoopt de NS dat de reizigers makkelijker en sneller vervoerd kunnen worden van A naar B. Ook is de bedoeling van deze nieuwe dienstregeling dat er een verbetering is van de reistijden voor de reizigers zelf. Nu er al een maand met de nieuwe dienstregeling gereden wordt, heeft de nieuwe dienstregeling wel succesvol?
Door deze nieuwe dienstregeling rijden er 1800 extra treinen per week sinds de invoering van 10 december 2023. Ook in het weekend en tijdens de daluren worden vanaf nu meer treinen ingezet. Waarom wordt er eigenlijk een nieuwe dienstregeling ingezet en gebeurt dit vaker? Oscar van Elferen, woordvoerder van de NS, legt dit uit: “Elk jaar start begin december de nieuwe dienstregeling. Niet alleen van NS, maar ook van andere trein-, bus- en tramvervoerders. Op dit moment kunnen vervoerders grotere wijzigingen aanbrengen in hun dienstregeling. Door het jaar heen zijn er ook wel wijzigingen, maar die zijn kleiner van aard.’’ Niet alleen de grote steden in de randstad hebben baat bij deze nieuwe dienstregeling. Ook de steden in de rest van Nederland rijden er meer treinen. ‘’Bijvoorbeeld de rechtstreekse Intercity op de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam, maar ook meer Sprinters in de spits tussen Assen en Groningen. Tussen Arnhem en Nijmegen verhogen we het aantal Sprinters in de daluren op werkdagen. Of bijvoorbeeld de Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle, die rijdt nu door naar Lelystad. Daarmee ontstaat een nieuwe verbinding en hoeven reizigers niet meer over te stappen.’’
De werkdruk op het personeel is minder geworden door de nieuwe dienstregeling. ‘’We hebben afgelopen jaar ruim 1500 machinisten en conducteurs aangenomen waardoor we weer ruimer in ons jasje zitten. Bij de vorige dienstregeling moesten kantoorcollega’s nog helpen om de dienstregeling te kunnen rijden. Dat is met de start van de nieuwe dienstregeling niet meer nodig’’, zegt van Elferen.
Leden van de NS Community hebben meningen die erg verschillend uiteenlopen op deze nieuwe ontwikkeling op het spoor, zo ook onder andere Huub Tamsma: ‘’Ik vind de dienstregeling tot nu toe wel iets verbeterd qua materieel op Zwolle-Leeuwarden, er zijn nu meer dubbeldekkers in de treindienst vergeleken de oude regeling en uiteraard dus meer zitplek.’’ Ook Jan Haverkamp heeft zijn mening: ‘’Voor mij is de dienstregeling vooral een verslechtering. Een enkele keer profiteer ik van een extra trein, maar ik heb vooral last van veel kortere treinen sinds de nieuwe dienstregeling, wat leidt tot vertraging. Daardoor ben ik juist langer onderweg dan met de oude dienstregeling.’’
Al met al had de NS gehoopt dat het verkeer op het spoor hier beter van werd, maar daar twijfelen sommige reizigers nog wel aan.