DEN HAAG – Fabrikanten van fatbikes hebben een antwoord op de mogelijke nieuwe wetgeving aangekondigd: de Skinnybike. Met bepaalde aanpassingen die zij gemaakt hebben zouden de fabrikanten de nieuwe maatregelen kunnen omzeilen.
De skinnybike lijkt op zijn voorganger, maar de banden zijn dunner en het zadel is korter en in hoogte verstelbaar. Met deze aanpassingen zouden fabrikanten de nieuwe maatregelen kunnen omzeilen. Dit kan gedaan worden, omdat in de nieuwe wetgeving de uiterlijke kenmerken beschreven worden van wat een fatbike nou precies is, zoals breedte van de band (bij fatbikes zo’n 10 centimeter), de lengte van het zadel en dat bij fatbikes de hoogte van het zadel niet verstelbaar is.
Tom de Beus van VeiligheidNL benadrukt echter dat er nog grotere stappen nodig zijn om de verkeersveiligheid te verzekeren. “Wij zien de huidige maatregelen als een stap in de goede richting, maar ze schieten tekort. Wij pleiten daarom voor een minimumleeftijd van 16 jaar voor alle elektrische fietsen,” aldus de woordvoerder. “Het is essentieel om de veiligheid van jongeren op de weg te garanderen, en bredere maatregelen voor e-bikes zouden daarbij helpen. Fabrikanten erkennen ook dat strengere regels noodzakelijk zijn, maar zij pleiten ook voor bredere maatregelen die voor alle e-bikes gelden.
De skinnybike is een antwoord op de nieuwe maatregelen die mogelijk tot stand komen, omdat de Tweede Kamer op dinsdag 24 september heeft ingestemd op een motie van VVD en NSC om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht in te voeren voor fatbikes. Ook krijgt de politie de mogelijkheid om te controleren of fatbikes zijn opgevoerd.
Foto: Tas3