ZWOLLE – Het Nederlands instituut voor Biologie (NIBI) presenteert op 15 oktober een petitie aan de Tweede Kamer. De petitie heet: ‘Meer biologieonderwijs voor iedereen.’ De petitie wordt gepresenteerd omdat het biologie onderwijs onder druk staat. De NIBI wil hier iets aan doen en daarom onderneemt de organisatie actie.
In de curriculumherziening van de bètavakken gaan er lesuren kwijt aan verschillende profielvakken waaronder biologie. Voor het havo-onderwijs gaat dit om 30 procent van de uren. Deze uren moeten plaats maken voor andere lessen. Deze lessen gaan over burgerschap en digitale geletterdheid. De huidige regering vindt dat op dit moment meer prioriteit. Ze verdelen ook meer van de vrijkomende lesuren aan de kernvakken. Deze vakken zijn: maatschappijleer, wiskunde, Nederlands en Engels.
Onderwijskundige Aryan van der Leij vindt de verandering die de regering voor ogen heeft ‘flauwekul’. ’10 procent van alle gepubliceerde artikelen gaan over het brein, ziektes en het menselijk lichaam. Biologie is de natuur en de realiteit van hoe we leven.’ Dat de regering op het voorgezet onderwijs meer tijd wil besteden aan digitale geletterdheid is volgens Aryan: ‘veel te laat’. ‘Het lees en schrijf probleem van veel jongeren moet op de bassischool al worden aangepakt. Niet pas later op de middelbare school, dan heeft dat geen zin.’
Foto: pexels