ZWOLLE – Dit jaar werd voor eerst het gouden kalf voor de best bezochte documentaire uitgereikt. Dat laat een groot verschil zien tussen het aantal bezoekers bij een documentaire en een speelfilm. De best bezochte speelfilm Bon Bini: Bangkok Nights trok 550.000 bezoekers, terwijl de best bezochte documentaire Human Forever maar 75.000 bezoekers had. Toch lijken documentaires elk jaar weer aan populariteit te winnen. Op een paar uitzonderen na is er elk jaar een toename in het aantal Kristallen Films geweest, een prijs voor documentaires en korte films die meer dan 10.000 bezoekers trekken.
‘Mensen kiezen documentaires echt voor het onderwerp’ verklaard Suzanne Raes, documentaire maakster en winnaar van een Gouden Kalf en Kristallen Film. Een documentaire is volgens haar een manier om onderwerpen te laten zien waar mensen over moeten praten of nadenken. Maar het onderwerp is heel smaakgevoelig.
Een andere rede waarom documentaires in de bioscoop minder bezoekers trekken is dat deze films vooral door ouderen worden bekeken. De gemiddelde leeftijd van filmtheaterbezoekers blijft stijgen, blijkt uit onderzoek van filmonderzoek Nederland. ‘Het is belangrijk dat er ook voor jongeren films gemaakt worden’ zegt Suzanne Raes. Jongerendocumentaires op tv en natuurfilms doen het wel goed bij jongeren.
In de toekomst ziet Suzanne Raes filmmakers zich bewuster worden van hun doelgroep. Volgens haar is er een trend gaande dat documentairemakers steeds vaker een film maken over een onderwerp dat veel mensen interesseert dan wat de maker zelf interessant vindt. ‘Ik hoop dat er nog veel mooie dingen gemaakt worden’ zegt ze. ‘Ook voor jongeren.’
Foto: Floor Sutmuller