ZWOLLE – De Victoria Secret Show is op 15 en 16 oktober weer teruggekomen in New York City nadat de show in 2018 was geannuleerd. Het merk kreeg namelijk kritiek op te weinig inclusiviteit en diversiteit, maar ze hebben hun marketingplan aangepast.
De show overwoog in 2018 het merk te reorganiseren, door plus size modellen en transgender modellen te scouten. De marketingbaas Ed Razek melde toen dat hij het beter vond om dit niet te doen, omdat de show maar een ‘fantasy’ was. Hierdoor kreeg Victoria Secret veel kritiek over gebrek aan inclusiviteit en diversiteit, waardoor ze ook kijkcijfers problemen kregen. Victoria Secret vermeldt in een Instagrambericht van het bedrijf dat de nieuwe shows ‘laten zien wie ze deze dag zijn’.
Marvy Rieder, directeur van de stichting The Model’s Health Pledge, vertelt dat een eenzijdig rolmodel te weinig doelgroepen aanspreekt. Gevolg hiervan is dat mensen zich niet gezien en gehoord voelen. Door een diversiteit aan mensen bij Victoria Secret, verminder je de kans op blinde vlekken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een bredere doelgroep bereiken voor hun lingerie.
Rieder noemt ook de hoeveelheid voordelen wat inclusiviteit brengt bij een bedrijf. Zo noemt ze bijvoorbeeld dat het belangrijk is voor de groepsdynamiek, omdat dit meer begrip creëert voor elkaar. Wel meldt ze dat bedrijven moeten investeren in de communicatie over de inclusiviteit: “Als je lukraak in je organisatie vertelt dat je aan diversiteit doet, vind ik dat een beetje een soort greenwashing of window dressing”. “Wil je als organisatie dat je divers bent, dan moet je in eerste instantie begrip creëren voor wat diversiteit betekent”, legt Rieder uit. Hierdoor kan het op een goede manier door de hele bedrijfslaag worden geïmplementeerd. Dit zou kunnen door bijvoorbeeld trainingen, coaching trajecten of lange termijn learnings.
Foto: Pixabay