Inspectie van Onderwijs erkend eigen fouten in onderzoek over leesvaardigheid
Inspectie van Onderwijs erkend eigen fouten in onderzoek over leesvaardigheid

Inspectie van Onderwijs erkend eigen fouten in onderzoek over leesvaardigheid

ZWOLLE – ‘Hopelijk was het een eenmalig foutje en zijn we hier in het vervolg scherper op.’ Daan Jansen, woordvoerder van de Inspectie van het Onderwijs, over het onderzoek over het leesniveau op praktijkonderwijs. De onderwijsinspectie heeft de uitkomst van het onderzoek naar eigen zeggen niet genuanceerd samengevat.

Het ging om de grootte van de onderzochte groep en de manier waarop het doel was opgeschreven in de samenvatting. De sectorraad van praktijkonderwijs had hier kritiek op.  Later heeft de onderwijsinspectie naar aanleiding van deze kritiek een verklaring uitgegeven. Het is volgens Daan Jansen een kunst om niet alles op te willen schrijven als je iets samenvat. ‘De essentie behouden in een samenvatting van zo’n onderzoek is erg lastig. Nu is de nuance wat weggevallen en dat was een fout.’

Maar wie moeten we hier kritisch bekijken? Aan het woord is Tineke Prins, onderzoeker bij Hogeschool Windesheim en ze werkt bij het lectoraat van Waardenvolle Journalistiek. ‘De onderwijsinspectie heeft waarschijnlijk gedacht “dit is ons werk, dat hebben we gedaan en dus publiceren we het.” Ik vind dat journalisten ook best kritisch mogen kijken naar een onderzoek. Als zij denken dat het niet klopt dan zouden ze dat ook in hun nieuwsartikelen mogen zetten. Niet klakkeloos overnemen wat er in een onderzoeksrapport staat. De sectorraad heeft nu zelf ontdekt dat het onderzoek niet klopt, eigenlijk heeft de journalist daarvoor al de taak gehad om dat aan te geven.’

Daan Jansen is het niet per se met Tineke Prins eens: ‘Journalisten mogen erop vertrouwen dat het onderzoek wat de inspectie doet klopt. Ik snap dat ook journalisten scherp moeten zijn, maar ze moeten ook kunnen vertrouwen op betrouwbare bronnen, zoals de Inspectie van Onderwijs.’ Volgens Daan zit de sectorraad veel dieper in inhoudelijk gedeelte van het onderzoek en daarom kunnen zij sneller zo’n ‘fout’ als deze herkennen.

De kritiek van de sectorraad was dat het nieuwsbericht niet zou kloppen en het onderzoek niet representatief was. De groep die onderzocht was bestond uit 62 leerlingen. Dat was volgens de sectorraad niet genoeg om te kunnen spreken over alle leerlingen uit het praktijkonderwijs. Daarnaast werd in het rapport een ander leesvaardigheidsniveau genoemd dan wettelijk geldt. Nadat de inspectie een erratum heeft geplaatst bij hun onderzoek en naar alle nieuwsmedia een rectificatie heeft toegestuurd, plaatste de Sectorraad op LinkedIn dat deze actie gewaardeerd wordt.

Het onderzoek toonde aan dat het leesniveau van leerlingen in het tweede jaar van het praktijkonderwijs te laag ligt. Ze gaven in het onderzoek aanknopingspunten om dit te kunnen verbeteren. Eerdere onderzoeken hadden namelijk ook al gewezen op slechte leesvaardigheid.

Foto: Pexels

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *