5 februari 2025

Kinderen krijgen niet voldoende nieuws op school: zo pakt een basisschool in Zutphen dat aan

Door: Aurora Ferrari

ZWOLLE – Slechts 40% van de Nederlandse basisscholen besteedt wekelijks actief aandacht aan nieuws, blijkt uit een onderzoek van Stichting Mediawijsheid. Dat is lang niet genoeg. Volgens Silvia Rouwenhorst, directrice van basisschool Walter Gillijns in Zutphen, kan de mate waarin kinderen nieuws volgen namelijk grote invloed hebben op hun algemene ontwikkeling.

Op Walter Gillijns is nieuws een vast onderdeel van de week. Iedere week organiseert de school namelijk voor de bovenbouw een nieuwskring waarbij leerlingen actief betrokken met nieuws.
“We vinden het belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd leren om na te denken over wat er in de wereld gebeurt”, vertelt de directrice. In een tijd waarin kinderen via telefoons en tablet in aanraking komen met informatie, moeten scholen zich simpelweg bemoeien met de nieuwsvoorziening. Sociale media staat namelijk vol met informatie die niet altijd betrouwbaar is, en nepnieuws kan een verkeerd beeld van de werkelijkheid schetsen.

Om die reden wordt enkele leerlingen gevraagd om nieuws mee te nemen in de klas en er kort iets over te vertellen. “Zo oefenen ze met spreken, luisteren en het vormen van een eigen mening”.

Ondanks dat, heeft de school bewust enkele regels opgesteld voor de nieuwskring. “We willen niet dat kinderen worden blootgesteld aan heftig of schokkend nieuws”. Rouwenhorst legt uit dat sommige onderwerpen simpelweg te veel impact kunnen hebben op de jonge kinderen. Ze zouden zich erdoor onveilig kunnen voelen of het zelf mee naar huis nemen. “Daarom vragen we de leerlingen om nieuws te kiezen dat geschikt is voor hun leeftijd”.

Maar dat vinden de kinderen geen enkel probleem. Een van de leerlingen, Sam, vertelt dat hij het leuk vindt om aan de nieuwskring deel te nemen, ondanks het onderwerp soms beperkt is tot minder ingrijpende gebeurtenissen. “Het is leuk om te horen wat de rest heeft gevonden en om samen te praten over nieuws”.

Alleen lang niet iedere basisschoolleerling is gezegend met dit initiatief. Kinderen krijgen op Nederlandse scholen gewoon nog niet voldoende nieuws binnen. Volgens de directrice van Walter Gillijns is de balans essentieel: “We willen ze voorbereiden op de wereld, maar zonder ze te belasten met dingen die ze nog niet volledig kunnen begrijpen”. Volgens haar gaat het dan ook om dat ze leren wat nieuws is en hoe je daar kritisch naar kunt kijken. “Nieuws hoort bij hun algemene ontwikkeling, als ze daar niet mee geholpen worden kan dat grote gevolgen hebben in de toekomst”.

Foto: Pexels

Related Post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *