ZWOLLE – Jongeren komen sinds de komst van technologie steeds vaker in aanraking met kunst. Het is een stuk makkelijker geworden om kunst te bewonderen en het is goedkoper aan te schaffen. Voorheen was kunst vaak onbereikbaar voor jongeren. Het was duur, naar een galerie gaan was saai en kunst was iets voor volwassenen.
Kunstenaars en Kunsthandelaren spelen goed in op het schermgebruik van jongeren. Kunstenaars maken online content over hun producten en bereiken zo het jonge publiek. Kunsthandelaren richten zich veel op hun webshops, want met fysieke winkels en galerieën bereiken ze de jongeren niet. “Jongeren komen bijna nooit naar de winkel. Als ze iets willen kopen doen ze dat online” zegt Erik Jonkman, die een bedrijf rund in betaalbare kunst (betaalbarekunst.nl).
Technologie zorgt er ook voor dat het maken van betaalbare kunst steeds makkelijker wordt. Door kopieën van werken te verkopen valt de exclusiviteit van kunst weg en verminderd de waarde. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van AI om betaalbare kunst te maken, er worden immers geen fysieke middelen gebruikt in het maakproces. Voor jongeren, die vaak geld tekortkomen, is dit gunstig.
Wat voor ontwikkelingen er in de toekomst nog zullen plaatsvinden om kunst toegankelijker te maken voor jongeren moet nog blijken. Jonkman zegt hierover het volgende: “ik hoop dat ook de bekende kunstenaars uiteindelijk overwegen hun kunst goedkoper aan te bieden”. Jonkman blijft zijn (web)winkel voortzetten en hoopt dat meer jongeren ook hem zullen bereiken.
Foto: Messala Ciulla