Apeldoorn – Online boodschappenbezorging groeit snel, vooral onder ouderen. Het aandeel van online bestellingen bij supermarktketens is inmiddels 7% en zal naar verwachting doorgroeien naar 9%, blijkt uit een rapport van CBRE. Hoewel het percentage consumenten dat online bestelden in 2023 iets daalde naar 19,4%, blijft de vraag naar boodschappenbezorging stijgen, wat steeds meer druk legt op bezorgers.
Dat het aantal online boodschappenbezorgingen toeneemt wordt ook gemerkt bij de bezorgers. “Het aantal bezorgingen is de afgelopen tijd flink gestegen. We zitten nu rond de 28 à 30 bezorgingen per dag, per bezorger” vertelt Marjoné Krüger, werkzaam als bezorger bij de Albert Heijn. Krüger vertelt ook te merken dat steeds meer ouderen hun boodschappen laten bezorgen. “Ouderen zijn vaak slecht ter been en vinden het een uitkomst dat de boodschappen bij hen thuis worden bezorgd” aldus Krüger.
De toename van het aantal bestellingen zorgt ervoor dat supermarktketens zoals Albert Heijn meer bezorgers nodig hebben. “De vraag is zo groot geworden dat we extra mensen moeten aannemen om het werk aan te kunnen”, legt Krüger uit. Supermarktketen Albert Heijn heeft dan ook al meer als 300 vacatures voor bezorger openstaan.
Ondanks de hogere werkdruk blijft Krüger het werk leuk vinden. “Het is afwisselend, geen dag is hetzelfde en ik kan mijn eigen ritme volgen. De informele sfeer maakt het werk prettig”, vertelt Krüger.
Hoewel de vraag naar boodschappenbezorging blijft groeien, denkt Krüger niet dat dit voor iedereen het nieuwe standaard zal worden. “Er zullen altijd mensen blijven die liever zelf naar de winkel gaan”, aldus Krüger. Desondanks blijft het aantal bezorgingen wel oplopen en zijn bezorgers erg hard nodig.
Foto door: RDNE Stock project