22 november 2025

Jongeren zijn steeds vaker ’target audience’ van de politiek

Foto ter illustratie van de Stembus op 29 oktober (Bron. Pixabay)

ZWOLLE – Politieke partijen zijn bezig met de laatste loodjes richting de verkiezing op 29 Oktober. De eerste grote debatten hebben plaatsgevonden en daarmee is de campagne nu echt losgebarsten. Partijen doen steeds meer om ook jongeren te betrekken.

Ook jongeren van 18 en ouder mogen weer stemmen tijdens de aankomende verkiezingen. Dit zijn er volgens het CBS per 1 oktober 2023 190,3 duizend. Juist deze jongeren stemmen om de toekomst van het land waarin ze gaan leven te bepalen. Steeds meer partijen proberen daarom deze jongeren via verschillende media te bereiken.

Zo wordt het sociale media platform TikTok nu door bijna alle partijen gebruikt om jongeren op een ludieke en luchtige wijze te informeren over de plannen van een partij. Ik sprak met Robert Smeenge (fractiemedewerker van D66) over hoe de D66 dat probeert: “D66 is over het algemeen een vrij rationele partij met veel goede ideeën, maar heeft soms moeite met het leuk aan de man te brengen”. “Wat je nu juist op TikTok ziet is dat er filmpjes gemaakt worden om jongeren kennis te laten maken met D66”.

D66 zet zichzelf de laatste tijd ook erg in de schijnwerpers en dat heeft een positief effect.

Figuur 1: Los van wat u stemt, wie heeft het volgens u het best gedaan bij dit debat?

Bron: Ipsos I&O, 16 oktober 2025

Volgens het onderzoek van Ipsos I&O van 16 oktober 2025 zijn de optredens van Rob Jetten en Henri Bontenbal het meest gewaardeerd door kijkers. 39 procent van alle kijkers koos voor Rob Jetten als best gedaan tijdens het debat en 37% procent koos voor Henri Bontenbal.

Volgens een zetelpeiling van Ipsos I&O van 15 oktober 2025 zou D66 momenteel van 9 naar 18 zetels stijgen, wat een verdubbeling van de cijfers is.

Related Post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *