ZWOLLE – Politieke partijen zijn meer campagne aan het voeren via sociale media, analyseert de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Josine Heijnen, voormalig raadslid van de gemeente Leiden (CDA), roept daarom op tot maatregelen tegen politieke partijen, zodat het politieke speelveld gelijkwaardig blijft.
Josine Heijnen doet ook promotieonderzoek naar de rol die sociale media spelen op de radicalisering van jongeren via buitenlandse inmenging via influencers. Zij zegt dat hier een aantal risico’s aan zitten: “Zoals politieke partijen die via sociale media kleinere berichten kunnen plaatsen zonder de context, waardoor mensen een vertekend beeld kunnen krijgen, of dat Big Tech bedrijven de algoritmen beheren, waardoor zij kunnen bepalen welke politieke partij het meeste gezien wordt. Daarbij is informatie via sociale media niet gefilterd en makkelijk te manipuleren. Bij een krant heb je de zekerheid dat het feitelijk juist is, bij sociale media heb je dat niet.”
Rejo Zenger is beleidsadviseur bij Bits of Freedom en expert op het gebied van technologie en hoe deze invloed heeft op een goed functionerend debat. Hij vindt de macht van Meta en andere grote techbedrijven ook een groot probleem: “Als je Instagram hebt, bepaalt Meta wat je ziet, die zorgt dat je alleen ziet wat voor hen gunstig is. Op deze manier krijg je een eenzijdig beeld van een bepaald probleem. Ook kunnen ze ervoor kiezen om maar één bepaalde soort partij te laten zien, zo beïnvloeden de Big Tech onze verkiezingen.”
Heijnen vindt dat er maatregelen genomen moeten worden. Zij zou graag zien dat er regels komen om de invloed van grote techbedrijven te verminderen. Ook vindt Heijnen dat politieke partijen er geen TikTok meer gebruikt zou mogen worden, aangezien er veel kinderen op zitten. In 2023 wouden PvdD, D66 en CU ook al dat partijen gingen stoppen met het gebruik van TikTok nadat er uit een onderzoek kwam dat je via TikTok met bepaalde advertenties misinformatie kon verspreiden.
Het verschil tussen de traditionele media (krant, radio) en de nieuwe media (Instagram, X) is groot. Bij de krant heb je bepaalde zekerheden want zij moeten zich aan journalistieke standaarden houden. Bij sociale media heb je dat niet, iedereen die ene smartphone heeft kan iets plaatsen waardoor er geen standaarden zijn. Hierdoor kan er op een grote schaal misinformatie worden geproduceerd.

