16 december 2025

Shirtverkoop FC Groningen schiet omhoog: “Er worden records verbroken”

Voetballers Tika de Jonge & Younes Taha in het huidige uitshirt van FC Groningen - Foto: ANP

GRONINGEN – De merchandiseverkoop van FC Groningen zit in de lift. Shirts van de ‘Trots van het Noorden’ – van thuis- en uitshirt tot trainingskleding en het nieuwe 050-shirt – vliegen de winkel uit. Bij de lancering van het nieuwe 050-shirt woensdag brak de club zelfs het eigen verkooprecord: nog nooit gingen er op één dag zoveel shirts over de toonbank.

De populariteit van de merchandise bij FC Groningen laat een duidelijke groei zien afgelopen jaren. Waar de omzet in het seizoen 2020/2021 nog 863 duizend euro bedroeg, staat de teller dit jaar op bijna 2 miljoen euro. De verkoop van het nieuwe derde shirt is hierin nog niet eens meegerekend, terwijl dat shirt razend populair is onder supporters. Bij de release werd het zo goed ontvangen dat er een recordaantal shirts werd verkocht.

Fanshopmedewerker Mart Aukema merkt de populariteit van shirts bij FC Groningen eveneens. Volgens hem worden “op meerdere gebieden records verbroken”. Zo zijn zowel de wedstrijddagomzet zonder aanbieding als die mét aanbieding hoger dan ooit. Tijdens de open dag lag de omzet “bijna twee keer zo hoog als het jaar ervoor”.

De sterke groei past binnen de stijgende belangstelling voor merchandise in het Nederlandse voetbal, maar Aukema ziet duidelijke Groningse succesfactoren. De sportieve prestaties, die volgens hem “over het algemeen positief verloop hebben”, dragen daaraan bij. Ook de aanwezigheid van Groningse spelers in het eerste elftal helpt. Bovendien worden de recente shirts bijzonder goed ontvangen: “Vooral de laatste twee derde tenues.”

De laatste twee derde tenues zijn ontworpen door Thijs van den Broek, die nu al een langere tijd aan meerdere FC Groningen-shirts werkt, waaronder diverse derde shirts en dit seizoen ook het uit- en thuistenue. Onder supporters geldt hij als een belangrijke factor achter de populariteit. Van den Broek blijft nuchter, maar erkent zijn invloed: “Derde shirts die vóór mij werden gemaakt, verkochten 1.200 stuks. Het eerste shirt dat ik ontwierp, ging meteen 6.000 keer over de toonbank. Je zou zeggen dat het geen toeval is.”

Volgens Van den Broek ligt het succes niet alleen aan het ontwerp. De club voert volgens hem “een stuk beter campagne”, mede dankzij fotograaf Ewoud Rooks. Ook de huidige sfeer binnen de club speelt volgens hem mee: “Er hangt een positieve sfeer die er voorgaande jaren niet was. Die combinatie van factoren zorgt voor het grote succes.”

Related Post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *