16 december 2025

Gratis OV: sociaal vangnet, geen klimaataanpak

trein op treinspoor - foto: Pixabay

ZWOLLE – De provincie Zuid-Holland is bezig met het opzetten van een proef om het openbaar vervoer in de provincie gratis te maken voor mensen die het niet zo breed hebben. De provincie probeert hiermee vervoersarmoede tegen te gaan.

Elske van de Fliert is de grondlegger van het CO2-afslankprogramma voor wagenpark en mobiliteit, Zero-E, en deskundige op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en reizen, met een focus op implementatie bij bedrijven en dus hoe je medewerkers meekrijgt in deze gedragsverandering en transitie. Zij vertelt dat alleen het openbaar vervoer gratis maken niet genoeg is: “Met alleen het openbaar vervoer gratis maken help je een hele kleine groep mensen. Als je wilt dat het veel impact heeft, moet je er ook een hele gedrags- en communicatiecampagne naast maken. Dat komt omdat veel mensen uit zichzelf niet de bus of de trein pakken, maar de auto blijven gebruiken.”

Otto Cazemier is strategisch adviseur mobiliteit bij Mobycon en gespecialiseerd op het gebied van duurzame en toegankelijke mobiliteit, met name op het gebied van het ontwikkelen van oplossingen voor schone en veilige vervoerssystemen. Hij vindt dat de overheid in het algemeen meer moet investeren in het openbaar vervoer en dat Nederland inspiratie moet opdoen in Zwitserland.

In Zwitserland is er een heel ander systeem voor het betaalbaar houden van het openbaar vervoer dan in Nederland. Als er bijvoorbeeld een kantoor of wijk wordt gebouwd, dan betaalt de opdrachtgever mee aan het leggen van een goede verbinding van het openbaar vervoer. Op die manier wordt het voor het rijk niet te duur en kunnen de werknemers alsnog gebruikmaken van een goede, niet al te dure, groene vervoersoptie.

Cazemier vertelde ook dat het gratis maken van het openbaar vervoer niet per se een duurzaamheidskwestie is: “het gratis maken van het openbaar vervoer is een sociale kwestie, niet een duurzaamheidskwestie. Je helpt veel mensen met een lager inkomen om meer goede kansen te krijgen. Mensen die een auto hebben en het kunnen betalen, zouden de auto blijven gebruiken, voor hen is geld geen probleem.”

Related Post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *