16 december 2025

Waar ABN AMRO medewerkers vrezen voor de toekomst, blijft ASN-bank Steenwijk nuchter

ASN-bank - Bron: anp

STEENWIJK- Medewerkers bij regionale banken hoeven zich niet druk te maken over hun banen: Menselijke taken blijven bestaan. Daarentegen worden diensten bij hoofdkantoren steeds meer gedigitaliseerd. Zo kondigde ABN AMRO eerder deze maand aan de komende jaren 5200 banen te schrappen.

Tom Holtzer, eigenaar van Van Campen en Dijkstra Steenwijk & zelfstandig Financieel adviseur van ASN, legt uit waarom zijn bank zich geen zorgen maakt. “Een bank wordt een adviesbedrijf. Verzekeringszaken, hypotheken en een klantrelatie blijft bestaan. Ons personeel is dus niet bang hun baan te verliezen. Er blijven altijd taken die een chatbot niet kan overnemen. Denk aan non-verbale communicatie of het signaleren van twijfel. Bij een fysieke bank nemen we het werk uit handen en ontzorgen we de klant”

Holtzer wil niet verder kijken dan drie jaar, toch is hij er vrij zeker van dat zijn fysieke bank blijft bestaan.” Het is belangrijk dat chatbots dus niet het werk overnemen, maar er mee samengewerkt wordt. Avon Senstius van vakbond FNV sluit hierbij aan: “De wereld draait om mensen: Technologische vooruiting zou bedoeld moeten zijn om het leven van mensen beter te maken en niet moeilijker.”

Vanuit een breder perspectief vertelt Frans van Bruggen, senior beleidsmedewerker AI bij De Nederlandsche Bank, dat het uitdunnen van de hoeveelheid personeel zoals ABN AMRO wil gaan doen, een doel kan zijn, maar dat dit in de praktijk niet mogelijk is op korte termijn: Het duurt decennia voor AI geïntegreerd is binnen een organisatie.”

 Senstius legt uit dat banken zich bedreigd voelen: “Banken staan onder druk van Fintech banken zoals Revolut en vergelijken zichzelf daarmee.” Revolut is een digitale bankdienst met relatief lage tarieven. Omdat alles via de app loopt en ze geen bankkantoren hebben, kunnen ze hun dienstverlening goedkoper aanbieden dan veel klassieke banken. Dit voelt als een bedreiging voor banken. Om goedkoper uit te zijn worden mensen met banen die vervangbaar zijn door AI ontslagen. “Het is treurig dat banken personeel als kostenpost zien en niet als kapitaal” vertelt Senstius. “Werknemers zouden ook moeten profiteren van de inzet van AI in plaats van er slachtoffer van te worden.”

Ondertussen blijft de vraag hoeveel van het bankwerk echt door AI kan worden overgenomen, en hoeveel uiteindelijk toch mensenwerk blijkt te zijn.

Related Post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *