28 juni 2025

Ook dit jaar weer duizenden klachten verwacht bij LAKS, “Vaak is het klagen om het klagen”.

Het einde van het schooljaar is weer nabij, voor middelbare scholieren betekent dit het begin van de eindexamens. Naar aanleiding van de examens hebben scholieren vaak veel te klagen. Dit doen ze bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren, beter bekent als het LAKS. Jaarlijks krijgen ze duizenden klachten binnen over de eindexamens, van een docent die smakt tijdens het eten naar een storend brandalarm maar ook klachten over vragen op toetsen kunnen ingestuurd worden. Kan het LAKS daadwerkelijk invloed uitoefenen op de examens en wat merken scholieren van het LAKS? 

Het LAKS verwacht dit jaar weer veel klachten binnen te krijgen tijdens de examenperiode “We krijgen jaarlijks best veel klachten, het is moeilijk om een volledige schatting te geven maar we verwachten er minimaal 300.000”, zegt een woordvoerder van het LAKS. Toch hoopt de organisatie dit jaar op minder klachten “Vaak is het klagen om het klagen en zitten er relatief weinig inhoudelijke klachten tussen. Dit jaar hebben we wel de boodschap gegeven dat dit niet werkt. Het idee bestaat dat meer klachten zorgen voor een hogere n-term op examens, maar hier hebben wij weinig invloed op”. 

Ondanks dat er dus veel klachten zonder inhoud worden ingediend wordt het LAKS wel serieus genomen “Als een klacht inhoudelijk is worden we eigenlijk altijd wel serieus genomen. Wanneer we contact opnemen met een school wordt er goed geluisterd, ook werken we nauw samen met het College voor Toetsen en examens en Cito, de makers van het examen”.  

Veel scholieren maken gebruik van het LAKS om klachten in te dienen over de eindexamens, zo ook Mirthe Holsbrink. Ze zit nu in VWO6 op het Noordik Lyceum in Almelo en heeft het profiel Natuur & Gezondheid met het vak natuurkunde. Zij zegt zich wel te herkennen in de uitspraken van de woordvoerder “Veel mensen roepen echt op om te klagen omdat ze de n-term omhoog willen halen, tot vandaag dacht ik ook dat dat het nut was van een klacht indienen”. Zelf heeft Mirthe ook een klacht ingediend over een examen “Ik heb een klacht ingediend over het vak Natuurkunde, dat examen was echt veel te lang”. 

Volgens het LAKS zijn inhoudelijke klachten echt van waarde, zeker als ze duidelijk aangeven wat er mis is en wat er verbeterd kan worden. Klagen bij het LAKS heeft dus zeker zin, mits het een echte klacht is zonder te klagen om het klagen. 

Related Post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *