Formule 1 heeft afgelopen vrijdag haar eerste stap gezet om in 2030 klimaatneutraal te worden. Dit meldt de organisatie in een persbericht. De Formule 1 gaat namelijk investeren in Sustainable Aviation Fuel (SAF). Dat is een vervanger van kerosine die niet gemaakt is van fossiele koolstofbronnen. De duurzame brandstof zal worden ingezet om de Formule 1 auto’s van de ene naar de andere plek te verplaatsen.
“SAF is gemaakt van niet-fossiele koolstofbronnen,” zegt Rik Brouwer, SAF Expert bij Netherlands Aerospace Centre. Brouwer zegt dat deze duurzamere brandstofsoort nog weinig wordt gebruikt, aangezien het nog niet goed beschikbaar is. Toch begrijpt hij dat de Formule 1 naar SAF overstapt. “Het is zeker niet slecht om in SAF te investeren”, zegt Brouwer, “omdat alles overal in de wereld naartoe moet worden verplaatst bij de autosport.”
Het is een stap in de richting om de doelstelling van CO2-neutraal te worden voor de Formule 1, vindt Rik Brouwer: “Het is alleen maar goed voor hen, het kan een deel van hun uitstoot beperken. Daarvoor moeten ze wel genoeg SAF inkopen.” Echter, is er niet zo heel veel SAF beschikbaar. Ook voor het klimaatakkoord van Parijs is het goed om SAF te gaan gebruiken: “SAF kan de klimaatverandering verminderen of vertragen,” meent Brouwer. Al is SAF alleen niet de oplossing voor klimaatverandering, maar moeten ook wat aan emissies van andere sectoren, meent de SAF-expert.