Steeds meer Nederlandse jongeren belanden door het gebruik van de fatbike op de spoedeisende hulp. Dat meldt het kenniscentrum VeiligheidNL in een persbericht. Uit cijfers van kenniscentrum blijkt dat er in de eerste helft van 2024 in totaal 115 slachtoffers op de spoedeisende hulp zijn beland. Dit is twee keer zoveel als het totale aantal slachtoffers in heel 2023. De helft van de slachtoffers is tussen de 12 tot en met 15 jaar.
Ongevallen stijgt
Meer dan de helft van de fatbike-slachtoffers heeft ernstig letsel na het ongeluk. Dit merkt ook spoedeisende hulp-arts David Baden. “We zien vooral mensen met hoofdletsel, gebroken botten en in sommige ook uitgebreide schaafwonden bij ons binnenkomen”, zegt Baden. Het valt ook Baden op dat de meeste slachtoffers erg jong zijn. “We hebben het idee dat het de wat jongere patiënten zijn, met name tussen de 10 en 16 jaar oud”.
Helmplicht en minimumleeftijd
Afgelopen dinsdag stemde de Tweede Kamer over nieuwe regels voor de fatbikes. Een meerderheid van de Kamer vindt dat je verplicht een helm op moet. Ook geld er een minimumleeftijd van 14 jaar om de e-bike met dikke banden te gebruiken. Volgens fiets strategist Sjors van Duren is dit niet de enige oplossing. “Fietsers en voetgangers lopen nog steeds groter risico in het verkeer om aangereden te worden”, aldus Sjors van Duren. Van Duren geeft aan dat hij de eenzijdige focus op de helm voor fietsers ‘principieel’ verkeerd vindt. Volgens hem licht het probleem vooral bij de veiligheid van de fietsinfrastructuur en de snelheid van automobilisten. “We vinden het normaal dat een auto buiten de stad 80km per uur mag rijden terwijl als je 50 km per uur rijdt de kans op ongelukken kleiner is”. Volgend kwartaal merken we of de nieuwe regels effect hebben gehad.