LEUSDEN, 6 OKTOBER – De Utrechtse tech startup Intractive lanceert hun website kiesinteractief.nl, precies een maand voor de verkiezingen. Dit meldt Intractive in een persbericht op ANP. Kiesinteractief.nl is een website met alle verkiezingsprogramma’s in een interactief story format. Op deze manier kan de kiezer in vijf minuten de kern van het programma van een politieke partij leren, zonder het hele programma door te moeten bladeren.
“Ik heb echt de aandachtsspanne van een pepernoot. Ik vind het dus heel lastig dat de partijen dan zulke lange programma’s uitgeven. Ik snap het wel, maar maak er dan een goede samenvatting van”, zegt Luuk Koedam, CEO en mede-oprichter van Intractive. Het idee voor de site ontstond bij hem en werd enthousiast aangenomen door het team. Hoewel Intractive een commercieel bedrijf is, verdienen ze niet aan deze site. Ook houdt het bedrijf de inhoud van de site neutraal: “We zijn heel duidelijk geweest in de communicatie met politieke partijen: we kunnen wat styling of dingen die écht niet kloppen aanpassen, maar aan de inhoud veranderen wij niks”.
Koedam lichtte verder toe dat hij het als eigenaar van het bedrijf belangrijk vindt om soms ook dingen te doen die goed voor de wereld of belangrijk zijn. Toch heeft hij momenteel nog geen soortgelijk project op de planken. Alle data van de site wordt anoniem verzameld en mogelijk later gedeeld, maar momenteel liggen de prioriteiten van Intractive bij het aanjagen van het gebruik van de site vanwege de naderende verkiezingen. De verkiezingen zijn op 29 oktober.

