Het is weer de drukste tijd van het jaar bij pakketbezorgers. Met Black Friday en Cyber Monday achter de rug, Sinterklaas over enkele dagen en Kerst in het verschiet, hebben veel pakketbezorgers het ontzettend druk. Door het hele land moeten zij, maar ook pakketpunten, zich weer het zweet op de rug werken om alles aan te kunnen.
DHL-depoteigenaar Wim Toornstra zit weer met zijn handen in het haar. “Ik stuur dagelijks wel 100 appjes om te zien of er extra mensen kunnen werken deze dagen. We bezorgen zelfs op zondagen nu. Sommige van onze bussen kunnen de hoeveelheid pakketten per route niet eens meer aan.”
Het is geen wonder dat deze periode van het jaar steeds drukker wordt. Bij de Nederlandse douane is afgelopen jaar een stijging van 52% meer pakketten opgemerkt. Tijdens de Black Friday-periode is er zelfs een stijging van 73%. Deze groei is er al jaren.
“Door de verschillende opties, zoals de pakketmuren waar je pakketten kunt afgeven en ophalen via een simpel schermpje, merken we dat steeds meer mensen online bestellen. Er is dan namelijk geen gedoe meer met de bezorgtijd voor velen,” aldus Toornstra. “Ook door onze app, waarin mensen zelf een afgesproken plek kunnen uitkiezen om hun pakket te laten neerleggen, hoeven zij zich niet meer druk te maken of ze wel rond de juiste tijd thuis zijn.”
Ook pakketpunten hebben het steeds drukker rond deze tijd. “We ontvangen tegenwoordig wel drie zakken vol met pakketten. Daarnaast brengen mensen ook steeds vaker pakketten bij ons,” vertelt de eigenaar van een computerreparatiewinkel in Sneek. “Door al die drukte lukt het de dagbezorgers vaak ook niet om die pakketten mee te nemen voordat wij sluiten. Hierdoor komt mijn hele winkel vol te staan. Het aparte hok dat ik hiervoor heb, is al dagen te vol. Nu leg ik alles ook half in de winkel. Ik heb geen keuze.”
“Veel mensen hebben begrip voor hun vertraagde pakketten, maar ik heb ook wel een paar keer per dag dat mijn klanten boos zijn als hun pakket vertraging heeft,” vertelt de eigenaar.
Door Black Friday, die steeds langer duurt, en alle nieuwe mogelijkheden voor het bestellen van pakketten, krijgen postbedrijven het dus steeds drukker. Zeker tijdens de laatste twee maanden van het jaar kunnen zij alle hulp die ze kunnen krijgen gebruiken. Met de feestdagen nog voor de deur lijkt de drukte voorlopig niet af te nemen. Voor pakketbezorgers breekt daarmee opnieuw een zware, maar onmisbare periode aan.

