Horecaleveranciers blij met volledige heropening restaurants

Foto: Pixabay

Door: Sander Kamphof

De meest recente stap die het kabinet heeft genomen, geeft de horeca in Nederland weer een extra stukje vrijheid. Niet alleen de restaurants zijn hier blij mee, ook horecaleveranciers hebben na een lange tijd van stilstand de weg naar boven weer gevonden. Bij Pelleboer IJs & Desserts zijn ze ook heel blij dat ze weer mogen leveren.

Het heeft een lange tijd geduurd, maar het lijkt erop dat de restaurants nu open kunnen blijven. Voor restauranteigenaren is dit natuurlijk fantastisch nieuws, maar ook de leveranciers zijn in hun nopjes. Wim Riezebos, verkoper bij Pelleboer IJs & Desserts, is blij dat de weg naar boven weer is ingezet: “Voor ons en voor onze relaties is het geweldig nieuws dat het terras en de restaurants weer open zijn. Naast dat alles weer open mag, helpt het weer van de afgelopen twee weken ook mee.” Bij Pelleboer wordt er met drie vriesbussen door Noord-Nederland gereden om alle bestellingen te bezorgen. Als ik Wim vraag hoe hij terugkijkt op de afgelopen periode reageert hij opgelucht: “Het was echt doorkomen, we hebben bijna stilgestaan de afgelopen acht maanden. Heerlijk om nu dit weer er bij te hebben en het weer lekker ouderwets druk te hebben”, aldus Wim Riezebos.

Gewoon weer doorgaan

Al het ijs wat niet verkocht is moet ergens opgeslagen worden. Met Wim nemen we een kijkje in de vriescel. “IJs heeft een relatief lange houdbaarheidsdatum, dus we hebben nog weinig weg hoeven te gooien, maar het had niet veel langer moeten duren.” Wat betreft de versoepelingen; deze komen nog net op tijd om de zomeromzet te kunnen halen. Er is immers een maand, en soms wel twee aan voorbereiding nodig voordat alle relaties hun ijs hebben uitgekozen en ontvangen. Daarnaast ligt de focus bij Pelleboer niet alleen op ijs voor restaurants, ook verkopen ze ijs aan zwembaden en andere recreatieplekken. Hier kan gelijk weer aan geleverd worden. Wim merkt dan ook dat de vraag direct omhoog schiet: “Het assortiment verandert niet tot nauwelijks, dus klanten weten wat ze krijgen en kopen daarom ook bijna altijd hetzelfde”, aldus Wim.

We lopen de vriescel weer uit en ik vraag Wim hoe groot de klap nou is geweest. Hij vertelt me dat het zeker niet ideaal is geweest, maar dat ze door versoepelingen in de zomer van 2020 nog een ‘redelijk’ jaar hebben gehad. Riezebos gaat ervan uit dat de restaurants in september dit jaar niet wéér dicht hoeven dus dat de weg naar boven nu kan worden ingezet.

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.