5 februari 2025

Loonconflict tussen IKEA en FNV leidt tot actievoeren van de vakbond

Foto door Alexander Isreb: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/ikea-gebouw-1797405/

FNV en IKEA zijn het niet eens over de loonsverhoging die in 2025 plaatsvindt. FNV wil namelijk hogere lonen voor de werknemers dan IKEA aanbiedt. Vakbond FNV heeft als signaal tegen IKEA opblaaseenden bij de winkels geplaatst. Dit hebben zij gedaan op 27 december in Delft en op 2 januari in Heerlen.  

IKEA biedt per 1 januari 2025 een loonsverhoging aan van 0,4 procent, waar vanaf 1 juli 2025 nog 2 procent bovenop komt. FNV is het hier niet mee eens en eist een loonsverhoging van 7 procent.  Persvoorlichter Lennart Rietman van FNV: “Hiervoor hadden we met IKEA wel goede ervaringen. Daar konden we wel afspraken mee maken, die waren heel redelijk. En nu zeggen ze: we hebben geen geld. Dat vinden we een wonderlijk verhaal, want waar is dat geld dan allemaal gebleven? Wij hebben ook niet het idee dat we de wereld vragen. De koopkracht van mensen moet gewoon gegarandeerd blijven.” 

Woordvoerder Jurriaan Zuiderhoek van IKEA vertelt dat er inderdaad sprake is van een lichte daling in omzet en dat ze als organisatie zien dat de kosten stijgen. Hij laat weten dat ze blijven openstaan voor gesprekken om samen tot een evenwichtig resultaat te komen. 

Deze opblaasbare eenden zijn er geplaatst om onder andere de klanten bewust te maken over het conflict dat plaatsvindt tussen FNV en IKEA. Maar ook om de werknemers een hart onder de riem te steken en hen te laten weten dat ze er ‘niet in hun eentje’ voorstaan. FNV heeft gekozen voor de filialen in Delft en Heerlen, om te zorgen voor spreiding in het land. Om zo aan verschillende mensen te laten zien wat er tussen FNV en IKEA speelt. Daarnaast zijn deze filialen zichtbaar vanaf de snelweg en zullen ook de mensen die geen consument zijn van IKEA zien dat er iets aan de hand is. 

Peter Kodde is deskundig op het gebied van activisme en campagnevoeren en vertelt over de boodschap van de opblaaseend: “Het is ook wel bedoeld als ludieke actie. Maar humor kan een heel machtig wapen zijn.” Ook benoemt hij dat de vakbond de druk zo opvoert, wat uiteindelijk tot een staking kan leiden. “Dan is een grote badeend voor de deur zetten nog een vriendelijke vorm van actie voeren.” 

Related Post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *