LEEUWARDEN – Het plan van vervoerder Jobinder om leerlingen in het speciaal onderwijs op opstapplekken op te pikken, is op het laatste moment ingetrokken na veel kritiek van de ouders. De vervoerder kampt met personeelsgebrek en wilde dat oplossen door leerlingen op te halen bij opstapplekken in plaats van thuis.
Marije van der Staal is raadslid in de gemeente Noardeast-Fryslan voor de partij SIN en houdt zich bezig met dit onderwerp. “Er is ongeveer zeven jaar geleden een aanbesteding geweest voor 600 tot 700 ritten, omdat de verwachting was dat het leerlingenaantal niet zou gaan toenemen. Nu hebben ze toch meer leerlingen die vervoert moeten worden en is dat uit balans geraakt. Er zit een contract onder, dus er kan niet zomaar een andere aanbieder bij.”
Sinds 2001 moeten gemeentes het leerlingenvervoer aanbesteden. Dit moet volgens de Europese regelgeving. Meerdere vervoerders gaan dan offertes schrijven over hoe ze het leerlingenvervoer in de gemeente willen aanpakken en voor welke prijs ze dit willen doen. Uiteindelijk kiest een aanbestedingscommissie uit een vervoerder, hierbij letten ze op verschillende dingen zoals de kwaliteit en de prijs. Uiteindelijk krijgt de uitvoerder met de hoogste totaalscore de opdracht om het vervoer in een gemeente te regelen en krijgt een contract van een paar jaar.
“26 November is er voor het eerst naar buiten gekomen dat Jobinder na de kerstvakantie zou gaan werken met opstapplekken. Wat je toen zag is dat ouders helemaal overvallen werden en er zat ook geen duidelijk communicatieplan achter. Toen zijn wij ons daar als politiek ook mee gaan bemoeien omdat we vonden dat het zo niet meer kon. Op 4 december en 19 december hebben we een motie ingediend om de pilot uit te stellen en toch op zoek te gaan naar alternatieven. Die motie heeft het niet gehaald,” aldus Marije van der Staal.
Dorien Prins werkt op de Wingerd, speciaal onderwijs cluster 3, in Damwoude, in die school merken ze ook veel van de chaos in het leerlingenvervoer. “Ouders willen graag een vaste chauffeur. Ze kunnen dan hun zoon of dochter met een gerust hart mee laten gaan in de taxi. Nu met wisselende gezichten is het maar de vraag wie er komt en ook hoe laat de taxi er is. Ook is het voor deze leerlingen belangrijk dat er structuur en duidelijkheid is.”
Daarnaast ligt Dorien toe dat er ritten samengevoegd worden en dat leerlingen van verschillende taxi’s bij elkaar gezet worden. Dit betekent dat de ritten langer zijn en dat de kinderen steeds met andere leerlingen in een taxi zitten. Dit kan pittig zijn voor de kinderen.
De opstapplekken riepen vele vragen op bij de ouders en de lokale politiek. Zo vroegen zij zich af is er extra begeleiding aanwezig in de bussen en hoelang kinderen bij de opstapplekken moeten staan. De provincie is uiteindelijk om tafel gegaan met Jobinder om opzoek te gaan naar oplossingen in alle vier de gemeenten. Hieruit is gekomen dat de pilot is afgeschaft en er extra taxibusjes gebruikt konden worden.