Pasen wordt dit jaar meer gevierd dan in de afgelopen 4 jaren. Meer dan 70 procent van de Nederlanders viert Pasen, dat is sinds 2021 nog nooit zo hoog geweest. Een kwart van de paasvierders geeft wel aan minder paaseieren te kopen door de toegenomen prijzen.
Paaseieren met de smaken melk, puur, praliné en hazelnoot blijven erg populair, zegt Theo Heere, directeur van VBZ. De prijs van paaseieren zijn sinds 2021 tot wel 70 procent gestegen, maar toch blijven de eieren een verwenproduct waar vraag naar zal blijven. Zelfs als chocolade in de luxe categorie zou belanden, blijft er altijd wel vraag naar bij mensen, zegt Heere.
De nieuwe paastrend voor producenten, een ‘lawine’ aan nieuwe smaken, is erg geliefd. Zo kiest 1 op de tien jongvolwassenen uit Amsterdam voor de pistachesmaak, dit komt waarschijnlijk door de populariteit van de Dubaireep, meldt het VBZ.
De stijgende prijzen zorgen ervoor dat mensen minder paaseieren kopen. Zo blijkt uit een onderzoek van NIQ dat supermarkten 40 procent minder paaseieren verkopen. Nu zijn de populairste plekken waar mensen paaseieren halen discountwinkels en drogisterijen.