22 november 2025

Alle studenten in Nederland en Vlaanderen kunnen vanaf 14 oktober kosteloos abonneren op DPG Media titels

Goed nieuws voor studenten van 16 tot en met 25 jaar! Want vanaf vandaag kunnen ze een gratis abonnement nemen op verschillende DPG Media titels. Met dit initatief wil het bedrijf jongeren bewust maken van desinformatie dat op social media makkelijk wordt verspreid en hopen ze dat meer jongeren richting de kwalitatieve journalistiek trekken.

“We hopen met dit initiatief de drempel naar kwaliteitsjournalistiek weg te nemen door het nieuws kosteloos aan studenten aan te bieden” zegt Erik Roddenhof, CEO van DPG Media in het persbericht. De hoofdredactie van Het Parool benadrukt het maatschappelijke belang van de toegankelijkheid van onafhankelijke, gecheckte berichtgeving. “Dan kunnen jongeren afgewogen keuzes maken. Of het nu gaat over stemmen, of wat ze vinden, schrijven of zeggen. Een democratie is gebaat bij goed geïnformeerde burgers.” De verdere journalistieke verantwoording van DPG Media is hier te lezen.

Het initiatief past in de bredere maatschappelijke ambitie van DPG Media, waarmee het mediabedrijf nieuws toegankelijk wil houden. Zo liep er al een pilot op onze eigen opleiding Journalistiek waar 225 studenten een gratis abonnement aangeboden kregen en heeft DPG Media eerder al kosteloos 5.000 abonnementen verstrekt aan mensen met een kleinere portemonnee.

DPG Media is een groot Belgisch mediabedrijf, met de hoofdkantoren gevestigd in Antwerpen en Amsterdam. Met veel verschillende soorten merken zoals De Volkskrant, Q-Music en Nu.nl en Belgische merken zoals VTM, Dag Allemaal en HLN bereiken ze maandelijks meer dan 91 miljoen gebruikers. Na lange onderhandelingen namen ze in juli 2025 RTL Nederland over, DPG Media bezit in totaal meer dan 80 merken in Nederland en België.

Vanaf vandaag kunnen jongeren zowel in Nederland als Vlaanderen via www.dpgmedia.nl/studenten een abonnement aanvragen met hun studentenpas, dit geldt voor MBO, HBO en Universiteit studenten. Hiermee krijgen ze toegang tot landelijke digitale media zoals het AD, De Volkskrant en Het Parool. Ook krijg je toegang tot regionale media zoals De Stentor, BN DeStem en De Gelderlander. Maar hoe zit het dan met de Belgische merken? ”Tot op heden is het nog niet mogelijk om toegang te krijgen tot de Belgische merken, net als bij een regulier abonnement. Wellicht dat dit nog in de toekomst gaat gebeuren” zegt Allard Besse, directeur Journalistiek bij ADR Nieuwsmedia. Het abonnement loopt tot aan het einde van je studie en kan niet gedeeld worden met anderen.

Bron: DPG Media, persbericht oktober 2025.

Related Post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *